Bostadsbolaget är inte att lita på och vi MÅSTE ner i våningar fort för jag är gravid - vad göra? Hjälp önskas snarast
Hej där!
Jag och sambon håller på att söka större lägenhet med tanke på att vi bor på 3:e våningen utan hiss och att jag antingen är i 3:e eller 4:e månaden (får besked på VUL på torsdag nästa vecka).
Saken är den att vi länge stått som nr 1 på en lägenhet och den var först bokningsbar t o m i söndags. Döm till vår förvåning när den försvann från nätet först och sedan kom tillbaka i måndags och då helt plötsligt var bokningsbar t o m i morgon! Som om inte det räckte har den försvunnit från bostadsbolagets sida (idag!) och när jag ringde dit fick jag svaret att den troligen gått till någon annan. Ja, men vi stod ju som nr 1 och den var bokningsbar till i morgon svarade jag. Fick då höra att vi INTE ska lita på de turnummer man får på nätet utan de kan ge lägenheten ändå till någon som inte bokar via Internet.
Vem som får vilken lägenhet här beror på hur länge man bott inom bostadsbolaget och Stefan (min sambo) står för hyreskontraktet och har bott här i 7 år.
Nu vet vi varken ut eller in hur vi ska beté oss, är tyvärr inte medlemmar i hyresgästföreningen, något som vi absolut kommer bli efter detta men vi kan väl inte gå med nu och be dem om hjälp omgående eller? Funderar på att prata med bm och be henne skriva ett intyg att jag är gravid och att vi därför skulle behöva komma ner i våningar men tvivlar ändå på att Stenungsundshem (vårt bostadsbolag) skulle bry sig i det. Har möjlighet att få papper av läkare att jag har dålig rygg redan innan graviditeten men tror inte det biter heller. *morr* Har tankar på att koppla in en kurator men kan denn* göra något åt detta? Som om inte det här vore nog tror jag mig ha början till foglossning (ont i skinkorna och på sidan om dem ibland, ska höra med bm på måndag då vi ska dit).
Snälla, vad ska man göra åt denna soppa?? Vi kan iofs sätta upp oss på en annan lägenhet men då är den sämre underhållen o s v + att vi varken vet ut eller in nu om det går att lita på bostadsbolaget. Att flytta någon annanstans är praktiskt taget omöjligt för Stefan jobbar i Göteborg och har redan 10 mil t o r att pendla. Dessutom är bostadssituationen än värre närmare Göteborg. *suck* Vi har funderat på att hyra hus men har inte råd med 2 bilar, något som blir ett måste isf. Vore väldigt tacksam för alla råd och tips.
M V H Ulrika