• jagälskarallaminabarn

Bostadsbolaget är inte att lita på och vi MÅSTE ner i våningar fort för jag är gravid - vad göra? Hjälp önskas snarast

Hej där!

Jag och sambon håller på att söka större lägenhet med tanke på att vi bor på 3:e våningen utan hiss och att jag antingen är i 3:e eller 4:e månaden (får besked på VUL på torsdag nästa vecka).

Saken är den att vi länge stått som nr 1 på en lägenhet och den var först bokningsbar t o m i söndags. Döm till vår förvåning när den försvann från nätet först och sedan kom tillbaka i måndags och då helt plötsligt var bokningsbar t o m i morgon! Som om inte det räckte har den försvunnit från bostadsbolagets sida (idag!) och när jag ringde dit fick jag svaret att den troligen gått till någon annan. Ja, men vi stod ju som nr 1 och den var bokningsbar till i morgon svarade jag. Fick då höra att vi INTE ska lita på de turnummer man får på nätet utan de kan ge lägenheten ändå till någon som inte bokar via Internet. Vem som får vilken lägenhet här beror på hur länge man bott inom bostadsbolaget och Stefan (min sambo) står för hyreskontraktet och har bott här i 7 år.

Nu vet vi varken ut eller in hur vi ska beté oss, är tyvärr inte medlemmar i hyresgästföreningen, något som vi absolut kommer bli efter detta men vi kan väl inte gå med nu och be dem om hjälp omgående eller? Funderar på att prata med bm och be henne skriva ett intyg att jag är gravid och att vi därför skulle behöva komma ner i våningar men tvivlar ändå på att Stenungsundshem (vårt bostadsbolag) skulle bry sig i det. Har möjlighet att få papper av läkare att jag har dålig rygg redan innan graviditeten men tror inte det biter heller. *morr* Har tankar på att koppla in en kurator men kan denn* göra något åt detta? Som om inte det här vore nog tror jag mig ha början till foglossning (ont i skinkorna och på sidan om dem ibland, ska höra med bm på måndag då vi ska dit).

Snälla, vad ska man göra åt denna soppa?? Vi kan iofs sätta upp oss på en annan lägenhet men då är den sämre underhållen o s v + att vi varken vet ut eller in nu om det går att lita på bostadsbolaget. Att flytta någon annanstans är praktiskt taget omöjligt för Stefan jobbar i Göteborg och har redan 10 mil t o r att pendla. Dessutom är bostadssituationen än värre närmare Göteborg. *suck* Vi har funderat på att hyra hus men har inte råd med 2 bilar, något som blir ett måste isf. Vore väldigt tacksam för alla råd och tips.

M V H Ulrika

• Svar på tråden Bostadsbolaget är inte att lita på och vi MÅSTE ner i våningar fort för jag är gravid - vad göra? Hjälp önskas snarast
  • ladyhawk

Jag bor på tre våningar utan hiss, och är i nionde månaden. Det är lite jobbigt, men det går.

Har du provat med att byta hyreslägenhet med någon annan, oavsett vilken hyresvärd de har? Du behöver ju inte gå genom den interna bostadskön.

• Värmlandstös

Jag hade blivit lika besviken som du!
    När jag jobbade på ett kommunalt bostadsbolag så hjälpte det att ha läkarintyg att man behövde bo på nedre plan. De fick gå före i kön då så kämpa på med intyget, det kan det vara värt.
    Du känner inte till några andra som hyr ut lägenheter i Stenungsund? Sök på internet och se vad du kan hitta.

Lycka till.

• Katja med skrutt

Men varför vill ni flytta??? *känner mig dum* Finns det inget barnvagnsrum som man kan ställa barnvagnen i längst ner i huset?

• jagälskarallaminabarn

Hej där!

1000 tack för era svar! Saken är den att barnvagnsrummet är så litet så det går inte in något mer där för det används även som cykelrum. Dessutom skulle vi inte våga ha barnvagnen där ändå för här stjäls det lite hur som helst. *suck*

Tack Värmlandstös för tipset om att läkarintyg kan hjälpa, ska ta kontakt med en läkare så fort som möjligt.

ladyhawk: Tack så mycket för länken, ska genast kolla den!

• jagälskarallaminabarn

Här igen!

Tänkte bara tillägga att vi dessutom måste ha större lägenhet då vår 2:a är trång redan för oss. När vi flyttade ihop hade min sambo saker för en 3:a och jag för en 2:a så det är oerhört dåligt med plats här.

• Vanessa1

Jag och min sambo bor på 3:e vån och kommer innan bebisen föds att flytta till en annan lgh på 4:e vån , båda utan hiss.......

Längst ner i trappuppgången är det stor plats att ställa barnvagnen och det finns även ett barnvagnsrum. Visst kommer det att bli lite jobbigt att bära, men men det löser sig....

Bra med motion iallafall, förhoppningsvis rasar kilona, ha ha ha!

• snutti

Trist

Vi bor på 4:e utan hiss, vi ska ha vår vagn i förrådet i källaren.

• lillanin

Hej tösen!

Ring o tjata på Stenungsundshem. Det funkar. Dår oxå i deras lägenheter och vi fick vår genom att ringa och tjata....

Lycka till och låt oss veta hur det går!
    *kram*

• Princess Leia

Lycka till!
    Vi behöver oxå flytta, vi bor alldeles för trångt. Jag min sambo och hans dotter på 7år som bor varannan vecka + våran bebis som kommer (snart) bor på 50 kvadrat. Det är i minsta laget... Liten toa som inte underlättar direkt. Så tvättmaskinen och tvättkorgarna är i köket.. Trångt som f...n. Nej större vill jag bo... / Sofia

• ladyhawk

Vi bor i bostadsrätt, så tyvärr kan vi inte byta kontrakt med nån. Vi har letat efter en på nb, men de är så dyra här, för alla pensionärer bjuder över. *morr*

• BBQ

jag vet det är jobbigt när man behöver annan lägennet.. Nu har vi tur som har hiss men jag och min sambo + våran hund bor i en 1:a på 38kvm och vi har BF 24/12 .. Tycker det är så dåligt att man får ingen som helst hjälp med att få större lägenhet.. verkar som dom skiter i en fullständigt och det tycker jag är sååå jävla dåligt... dom fattar väl att man inte kan bo såhär..

• jagälskarallaminabarn

Hej där!

Tyvärr gick det inget vidare. Sambon ringde idag och fick svaret att eftersom den lägenheten vi sökt hade så kort inflyttningstid hade bostadsbolaget inte haft en chans att kolla innan bland de som står i den manuella kön (alla har ju inte Internet). När de väl började kolla där var det en som var före oss. Dessutom trodde inte Stenungsundshem att vi skulle betala dubbla hyror heller som det skulle blivit i 2 mån, vilket var meningen från vår sida men de har tydligen som policy att försöka befria sina kunder från det men då går det stick i stäv med att ägarna säger att bostadsbolaget inte får ställa till med så de får betala någon lägenhet. Den som fick lägenheten är tydligen bostadslös nu så h*n verkar m a o ha mer panik än vi men visst blir man besviken ändå. *suck*

Att lägenheten kom ut i måndags igen, efter att bokningstiden gick ut i söndags, berodde på ett datafel. Kan bara inte fatta varför de inte kan rätta till sin site för det är sååå mycket krångel på den och det vet de om men gör inget åt det! Tillråga på allt är det ett kommunalt bolag och tydligen har hela kommunen problem med sina sidor men varför inte tillkalla någon datatekniker i så fall?!!! *grrr*

Nu har vi iaf fått veta att nästa 3:a som vi bokar får vi med stor säkerhet men ändå. Det finns en till 3:a ute men inte på det området. Hyran är iofs lägre men det är så slitet där så varken jag eller Stefan tror vi skulle trivas. Vi måste ändå bo där minst 1 år innan vi kan söka ny lägenhet inom Stenungsundshem, det är deras f*rbannade regler som säger så. Ska fundera, har t o m helgen på oss men i värsta fall får man väl bita i det sura äpplet. Skulle vara lättare om vi visste hur långt gången jag är men det får vi ju inte veta förrän på VUL på torsdag kommande vecka.

Tack så mycket alla ni för ert stöd, alla råd och tips, det värmer att det finns människor som er!!

Många kramar

Ulrika

• ladyhawk

Måste man bo i samma lägenhet i ett år, innan man får byta igen?? Va?? *funderar*

Jag vet att värden har rätt att neka byten mellan kontraktsinnehavare om man bott kortare än ett år i lägenheten (om man ex byter genom byta.haxx.se) men de flesta värdar brukar faktiskt strunta i den regeln.

• Pallas

Vi bodde på 4 våningen utan hiss och jag hade mycket svår foglossning. KUL var det ju inte, men visst går det.

För övrigt är vagn inget måste (speciellt inte i början), det går att lösa på annat vis om det är tvunget, tex med bärsjal. Skulle aldrig orka kånka omkring på en stor, tung vagn i trappor. Bättre med sjal och så en sån där pensionärspirra att dra hem maten i om man handlar. Eller en ryggsäck.

OM ni nu inte får ordning på er situation och ni tvingas bo kvar, alltså.

Svar på tråden Bostadsbolaget är inte att lita på och vi MÅSTE ner i våningar fort för jag är gravid - vad göra? Hjälp önskas snarast