• paula26

Varför skall man inte bada i badkar i början av graviditeten????????

Hej , jag har hört av flera att jag skall inte sitta i för varmt badvatten i början av graviditeten för att det kan orsaka ett missfall !! Kan inte tänka mig att det är sant men tänkte fråga ändå. Älskar att bada men vill ej ta risker. Sen har jag också hört att en annan orsak till att man skall undvika att sitta i badkar i början är bakterier(att livmodertappen är inte helt stängd en? Vet inte vad jag skall tro.

• Svar på tråden Varför skall man inte bada i badkar i början av graviditeten????????
  • Bellizzzzz

det har jag aldrig hört

jag bada i början utav min graviditet och är i vecka 34 nu

kanske är en myt som många andra saker

//Puzzzzzz

Bf 23dec
  • koninen

har heller inte hört det!! jag älskar att bada, å badade hela förra grav utan problem å badar nästan varje kväll nu med, är i vecka 19..

• getingmidja

Har aldrig hört talas om det.

• Snorky

Det är absolut ingen fara att bada hemma, så skitigt hoppas jag inte du har det. Däremot har jag hört att man inte ska bada i allmänna bubbelpooler pga bakterier.

54 dagar kvar...
  • tilda81

ring och fråga bm! vetja

• Jennsan82

Jag läste att man inte ska bada eller dusha för varmt i början av graviditeten, (kommer inte ihåg graderna)Men det kan tydligen ge missfall o missbildning

• Gumlan

aaaldrig hört! & ja badar jämt väntar mitt andra friska barn nu

• Tjollabolla

Äh det där är bara rent skitsnack... Lyssna inte på allt du hör! Hade det varit farligt hade din bm sagt det till dig. Klart att du kan bada badkar och bada på badhus. Bubbelpooler säger folk mkt olika om, men fråga din bm om det är aktuellt.

• mammas skatt

Det dom sa till mig under hela graviditeten är att det är fritt fram att både bada på badhus, i badkar och hav/sjö så länge inte vattnet har gått, därefter ska man inte bada pga infektionsrisk.

• Vicka81

fattar inte vem det är som sprider så konstiga lögner... om bad, pepparkakor osv... KLART SOM TUSAN DU SKA BADA!!!

• Tjollabolla

Vickan81: Jag fattar inte heller vad det är för folk som sprider sånt skit hela tiden! Man är gravid, inte dödssjuk... Men läs Jennsan82 inlägg, så förstår man att det finns verkligen folk som TROR på sånt här!

• Lilja07

Är inte det baar i slutet om slemproppen har gått, att undvika bubbelpool & badhus? Å vem vill bada där då? Men jag har aldrig hört talas om i början, har läst i en bok att man ska undvika JÄTTE varma pooler, men då är det extremt.
    Bada på du.

KÅRV - om du bryr dig om ditt FL! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m12310375.html
  • gult

Jag läste också att man inte skulle bada men jag pratade med min BM och hon sa att det är helt ok att bada. Blir kroppen för varm känner du ju det och kliver upp! : )

• VärldensLyckligasteMamma
    Jennsan82 skrev 2006-11-10 09:06:59 följande:
    Jag läste att man inte ska bada eller dusha för varmt i början av graviditeten, (kommer inte ihåg graderna)Men det kan tydligen ge missfall o missbildning
    Jag bastade minst 2 gånger i veckan hela min graviditet och tyckte det var hur skönt som helst, och jag har en underbara dotter i dag. Men jag hade också hört att det var farligt men för varmt, men BM sa att det inte va någon fara och även min mamma bastade under sina tre graviditeter. Lycka till!
  • Nallemajatjejen

Jag tror visserligen att man förr i tiden försökte framkalla missfall genom extremt varma bad. Jag tror dock inte att det är vidare effektivt och inte heller att man vill bada så extremt varmt som jag tror att det handlar om. Det är ju skillnad på varmt och varmt.
    Däremot är det väl allmänt känt att varma bad kan sätta igång förlossningen i slutet på graviditeten. För min del satte det igång med dunder och brak efter ca 10 minuter i badet.

Att bli mamma är livets största gåva! Http://www.familjeliv.se/hem/nallemajatjejen/blogg.php
  • Sockerpuman

Min bm sa till mig att börja på vattengympa för att må bättre med illamåeende och för att ja inte skulle få ont i ryggen senare under grav (har problem med min rygg) så ja tror inte att de e nån fara och bada varken hemma el på badhus....

• Scrapbookings

Hahaha... har aldrig hört att man inte får bada och varmt badar jag också och är i vecka 9.
    Kan ju tala om att bäbisen är helt frisk och har ett hjärta som tickar på som bara den och missbildat oh... näää... den är så frisk så min läkare sa att min missfallsrisk har gått över, så nu blir det bäbis till 90%

Så bada på ni badkrukor som badare...

Svar på tråden Varför skall man inte bada i badkar i början av graviditeten????????