• Mammatilltretroll

vilket babyskydd passar till Volvo och SAAB? Hjälp ni som vet!

Var inne idag på BP Barnsäkerhet i stockholm på kungsholmen för att reka marknaden på Babyskydd...

Enligt honom så finns det bara EN modell bilbarnstol för nyfödd som passar Volvo och SAAB eftersom de bilarna har kortare bälten..

Stämmer verkligen det? Och vilken modell är det isåfall?
    Helst vill vi ju ha en utan "bas" - alltså själva stolen bara..

Så tacksam för all hjälp!

• Svar på tråden vilket babyskydd passar till Volvo och SAAB? Hjälp ni som vet!
  • mita30

Akta/Gracos autobaby funkar i volov och saab ..

• mkem

vi har en akta/graco prima till våran saab.

• katho

Vi har en rock-a-tot och den fungerar alldeles utmärkt i baksätet i vår saab kombi. Vi har bilstolen i baksätet pga. krockkudde fram. Vårt babyskydd har ingen bas, utan vi har "bara" stolen.

• mita30

Nej de är med bas.. Men kan användas utan bas om man har två bilar ..

• Anni

Britax Rockatot & Gracos autobaby funkar i Sabb o volvo.
    Autobaby har ju en bas och det är ju det som jag tycker är det fiffiga med den. Jag verkligen _hatar_ att sätta fast och ta loss vår Rockatot, speciellt när lillan skriker och storasyster likaså och bältet tvinnar sig och tålamodet försvinner *s*.

• Makaroner

Vi hade Acta/Gracos babyskydd i vår volvo och det gick jättebra :) Men akta dig för att köpa Volvos eget babyskydd/babystol om ni har en bil av annat märke också, volvos stolar är bara godkända i volvos bilar för de testas inte i någon annan bil! De funkar säkert men jag tror inte försäkringar mm gäller om man inte haft en godkänd stol.

• Kalaspuffen

Maxi-cosi funkar INTE i Volvo iaf. Det fick vi erfara när vi skulle hem från BB (klantiga vi testade inte innan). Volvo har för korta bälten, även Saab har jag hört. Vi åkte för att köpa en ny, då fanns det endast en som passade både bak och fram nämligen Britax Rock-a-tot. Gracos Auto-baby passade inte utan bas (den senaste mod.) i framsätet, endast där bak.

• Toyya

Det är nog Britax han menar. På dem kan man fästa bältet på två sätt, beroende på hur långt det är. Vi har ett Britaxskydd, ca fem år gammalt i vår Volvo 740 o det går bra!

• delifi2

vi har akta graco i vår volvo funkar fint.

e d nån som vet hur fast basen ska sitta, förlåt om ja ställer en fråga här i din tråd Clara

• smulan76

Vi har volvo v70 och en Akta/Graco Babyskydd. I framsätet måste man använda det alternativa sättet med bältet. Det är lite krångligare eftersom man spänner bältet under stolen. I baksätet är det precis på centimetern att bältet räcker till båda bältesdragningarna, alltså både över eller under stolen.
    Så om man tar med sig babyskyddet ut ur bilen ofta är det lite jobbigt men det har inte vi gjort.

• Glittertrollet

Har inte läst alla svar, men jag råkade se att volvo iaf har egna tillverkade baby skydd till sina bilar...

• Mumin

Dt är bara vissa Volvomodeller som det är problem med, 850 vet jag med säkerhet har för korta bälten. Mina kompisar hade en Rock-a-tot och de fick köpa ett Akta Graco Autobaby när de bytte bil till en 850 när barnet var 3 mån.

Vi har en 945:a från 1992 och där passar både Rock-a-tot, Römer och Akta Graco Autobaby utan bas. Fast vi har haft Autobaby med bas, det är verkligen kanonbra!

Svar på tråden vilket babyskydd passar till Volvo och SAAB? Hjälp ni som vet!