• Tiril

Din hund biter ditt barn - fråga

detta är en ren hypotetisk fråga, inget annat.

om du hade en hund och den anföll och bet ditt barn blodig, utan rimlig anledning, skulle du då avliva hunden?

jag skulle göra det, för barnets framtida säkerhet, hur mkt jag än älskade min hund.
    Och jag skulle inte ge bort hunden som ngt alternativ, för man skulle ju aldrig veta om hunden skulle bita fler i framtiden.

Och jo, jag har haft 2 hundar, båda nu döda av sjukdom/hög ålder.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-11 14:35:30:
    ojsan vilket gehör denna tråd fick, om jag nu skall ta och förtydliga det där "utan rimlig anledning" eftersom det verkar vara många som springer iväg i tankebanorna fööööör långt.

jag menar med "utan rimlig anledning":
    barnet ligger på golvet och ritar, hunden anfaller barnet.

• Svar på tråden Din hund biter ditt barn - fråga
  • Nyfiken gul

ja självklart skulle jag ta bort hunden - att omplacera den är INGET alternativ - o jag vill inte ha på mitt samvete att den KAN bita igen även om den finns i ny familj....

• kakan76

Självklart skulle jag avliva hunden... Man vet ju aldrig vad den skulle kunna ta sig till nästa gång..
    skulle inte våga omplacra den..

..

• LeWi

Hunden skulle få en spruta - man kan inte ha kvar en hund som biter utan provokation i en barnfamilj. Eller någon familj för den delen!

Det hade ju varit ännu värre om min hypotetiska hund hade bitit någon annans barn blodigt!

Lika så skulle mina katter avlivas om de plötsligt skulle börja attackera barnen.

• ingridlinnéa

Självklart avlivar man hunden..en hund som biter utan andledningen eller som biter hårt överhuvudtaget måste man göra sig av med. Det viktigaste med en hund är ju att den har bra psyke.
    En psykiskt sjuk hund mår ju inte själv bra av att leva heller....låter grymt men man kan ju inte riskera någons säkerhet.

• Elli47

Självklart skulle hunden bort och det omgående, samma gäller ifall den skulle bita någon annans barn. Hundar som bits ska bort. Jag älskar hundar och har själv haft några men skulle ändå aldrig tveka att ta bort ett djur som bits.

• mHalmstadsmamma

Givetvis skulle hunden bort om den bits en sådan hund kan man ju inte ha.
    Fick faktiskt avliva en katt för att den anföll sonen då jag ammade honom (upprepade gånger).

• jendan

självklart ska hunden bort

• Tini

Skulle ta bort vovven , utan att tveka. Vi har en omplaceringshund nu.. Skulle han ens bita min katt , åker han... Vi som var här först, stannar.....

****Stolt mamma till William 050210****
  • Koff

Frågan är ju svår att svara på rakt av, allt beror ju på omständigheterna. Försöker mig på ett svar, men sen finns det ju många olika svar så att säga.

Hade hunden aldrig visat sådana tendenser tidigare utan hade varit en from liten varelse hela livet så hade jag tagit hunden till veterinären och bett dom undersöka honom.

Något är ju uppenbarligen fel. Antingen har det slagit slint i huvudet på hunden eller så kanske han har väldigt ont någonstans. Jag skulle absolut inte avliva hunden på stört utan att först ta reda på orsaken.

Sen skulle beslutet om hundens öde vara helt beroende på vad veterinären hade att säga.

• me1

en annan fråga på TS

om barnet retar hunden på ett eller flera sätt, och hunden biter?
    ni vet alltså att barnet t e x drog hunden i svansen eller trampade hunden på fötterna = hunden fick ont

vad hade ni då gjort?

Svar på tråden Din hund biter ditt barn - fråga