Recept på chokladiga muffins tack : )
Jag efterlyser chokladmuffins med MASSA choklad! :p Har hittills bara hittat sådana med kakao och de blir liksom inte sådär godisgoda som jag vill ha dem. Vet ni något?
Jag efterlyser chokladmuffins med MASSA choklad! :p Har hittills bara hittat sådana med kakao och de blir liksom inte sådär godisgoda som jag vill ha dem. Vet ni något?
Här hittar du massa recept:
www.dagensmuffin.se
gör vanliga muffins med kakao och stoppa ner en hel eller halv dumle kola.... *smask*
Prova dom här. Direkt från frysen med ett glas mjölk...
Chokladmuffins med fyllning
20st
2 ägg
3 dl socker
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
Vispa ihop ovanstående ingredienser.
1 1/2 dl mjöl och 100 g smält smör röres i.
Grädda i muffinsformar, 160 grader 15 - 20 min.
Kräm:
100 g smör
4 msk socker
2 tsk mjöl
2 dl gräddmjölk (hälften mjölk, hälften grädde)
4 tsk kakao
Ovanstående blandas, låt sjuda tills det tjocknar. Klicka krämen i muffinsarna (ca 1 msk). Kyl, och frys sedan! Godast direkt från frysen men vänta någon minut så går pappret inte sönder när man drar bort det.
Jag brukar ta det vanliga muffinsreceptet med kakao och blanda i grovt hackat choklad, mintkrokant är en favorit Jag gör dem då i större formar! Enkelt, snabbt och gott!
Det här är mina absoluta favoriter. De blir lite kladdiga och när man har förvarat dem i kylen så stelnar chokladen. Mums!!
Browniemuffins
Portioner: 14
150 g smör
1 msk smör
200 g mörk blockchoklad ( + 150 g mörk blockchoklad)
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
4 ägg
1 krm salt
2 ½ dl vetemjöl
Gör så här
Sätt ugnen på 175°C.
Smält smöret i en kastrull i ett vattenbad. Bryt hälften av chokladen i bitar och låt den smälta i smöret. Rör om tills blandningen blivit slät. Låt svalna något.
Rör ner socker, vanillinsocker och äggen ett i sänder. Tillsätt sedan salt och mjöl. Grovhacka resten av chokladen och vänd ner den.
Häll smeten i dubbla muffinsformar. Grädda på mellersta falsen i 20?25 minuter. Men för att vara säker på att få muffins som är lätt kladdiga i mitten rekommenderas att man gör stickprov.
Ta ut muffinsen och ställ att svalna tills de är ljumma.
(recept från ICA)
choklad o jordnötsmuffins
3 ¼ dl vetemjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver
¼ tsk salt
100 g rumstempererat smör
2 dl brun farin
1 dl jordsnötssmör med bitar
2 ägg
1 ½ dl mjölk
1 tsk vaniljsocker
Blanda de torra ingredienserna i en stor bunke & ställ den åt sidan. Vispa smör, brun farin & jordnötssmör pösigt med en elvisp, tillsätt äggen & mjölken.
Rör ner äggblandningen i de torra ingredienserna & rör ihop allt tills det är riktigt blandat.
Fördela smeten i muffinsformar av papper nästan upp till formkanten.
Grädda i 15-20 minuter i 175 grader för stora & en något kortare stund för mindre muffins
dajmmuffins
3 dl vetemjöl
1 ½ dl socker
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
300 g philadelphia
1 förpackning dajmkulor
Blanda de torra ingredienserna i en stor bunke & ställ den åt sidan. Vispa philadelphiaosten och sockret krämigt. Tillsätt ett ägg i taget.
Rör ner ostblandningen i de torra ingredienserna & rör ihop allt tills det är riktigt blandat. Vänd ner hälften av förpackning med dajmkulor i smeten.
Fördela smeten i muffinsformar av papper nästan upp till kanten på formen. Fördela resten av dajmkulorna på varje muffins.
Grädda i 15-25 minuter i 175 grader för stora & en något kortare stund för mindre muffins.
muffins m vit choklad
200 g hackad vitchoklad
2 dl smör
2 dl strösocker
3 ägg
2 dl kesella
1 1/2 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
5 dl vetemjöl
2-3 dl frysta hallon
Smält den hackade vitchokladen i en djuptallrik över en gryta med kokade vatten. Rör hela tiden. På så sätt unviker du att chokladen blir grynig. Vitchoklad är väldigt värmekänslig.
Under tiden chokladen kallnar vispar du smör, socker, äggen & kesella vispa ordentligt. När chokladen svalnat häller du ner den i smeten och vispar.
Blanda de torra ingredienserna i en stor bunke. Rör i hop äggblandningen & de torra ingredienserna noga.
Fördela smeten i valfria muffins- formar ungefär till mitten av formen. Stick ner valfritt antal frysta hallon i varje muffinsform. Grädda i 18-20 minuter i 175 grader för stora & en något kortare stund för mindre muffins.
Muffins med choklad
Ingredienser: 10 portioner
125 g smält smör
3 ägg
2 dl socker
0,5 dl ljus sirap
2 dl filmjölk
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
1 dl kakaopulver
100 g mörk hackad choklad
Gör så här
1. Vispa äggen, sirap och sockret till en fluffig vit smet.
2. Rör försiktigt ned det smälta och avsvalnade smöret och filmjölk.
3. Blanda de torra ingredienserna och den hackade chokladen i en annan skål, rör sedan ned detta i äggsmeten .
4. Baka i stora amerikanska muffinsformar och fyll upp smet till 3/4 av formen. Grädda i 190 grader cirka 20-25 minuter.
Kaffe & mörk choklad i samma muffins
Goda och mättande muffins med både havre, nötter, mörk choklad och kaffe i. Gott och nyttigt med bra innehåll.
ca 15 st
2-3 dl fullkornsmjöl av dinkel
1 dl havregryn/fiberhavregryn/nakenhavre
1/2 dl hackad mandel
1-2 msk flytande honung
2 tsk bikarbonat
5 msk grovhackad mörk choklad, minst 72% kakaohalt
1/2 dl rapsolja
1 dl naturell lättyoghurt vanilj
1/2-1 dl avsvalnat kaffe
2 stora mogna bananer
2 uppvispade ägg
Börja med att sätta ugnen på 200 grader. Blanda samtliga torra ingredienser och kryddor i en bunke. När alla dessa är väl blandade tillsätter du under omrörning honung, rapsolja, vaniljyoghurt, mosad banan, mörk hackad choklad och de uppvispade äggen. Rör till en kladdig men sammanhållande smet. Klicka med en sked ut smeten i formar på bakplåtspapperklädd plåt. Grädda i mitten av ugnen i 15-20 minuter. Låt svalna på galler. Goda nybakta såklart men går också utmärkt att frysa.
Muffins med lingon, kokos och choklad
Buffé nr 11 2001, sid 15
Ingredienser
200 g rumsvarmt smör
2 1/2 dl strösocker
3 ägg
3 1/2 dl vetemjöl
1 dl kokosflingor
1 tsk bakpulver
1 tsk malen kanel
1 tsk vaniljsocker
1 dl vispgrädde
rivet skal och juice av 1 apelsin (ca 3/4 dl)
2 dl frysta lingon
1,5 dl hackad blockchoklad (ca 100 g)
evt stora muffinsformar i plåt
TOPPING
4 dl matlagningsyoghurt
1 dl florsocker
malen kanel
Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel
Gör så här
10-15 stycken
Sätt ugnen på 175°C.
Rör smör och socker poröst, tillsätt äggen ett i taget.
Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem i smeten. Tillsätt vispgrädde, apelsinskal och -juice, frysta lingon och chokladen. Smöra och bröa muffinsformarna med kokos. Eller använd engångsmuffinsformar, då behöver de inte smörjas. Fördela smet i 2/3 av varje form.
Grädda dem mitt i ugnen i ca 20 minuter eller tills de känns klara med provnål. För engångsmuffinsformar behövs kortare gräddningstid.
Låt dem svalna helt.
Blanda ihop matlagningsyoghurt och florsocker till topping. Bre den i ett jämnt lager på varje muffins.
Obs! Det är viktigt att de är helt avsvalnade, annars smälter toppingen.
Klipp ev ut en schablon i form av en stjärna eller hjärta och pudra med kanel. Toppa ev med några lingon och ett grönt blad
Choklad och cheesecake bitar
Cheesecakesmeten:
400 g philadelphia ost
2 ägg
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
Detta bara vispas ihop
Chokladkaka:
2 dl kakao
4,5 dl mjölk
2,5 dl socker
Detta blandas i en kastrull och får koka upp och sedan svalna.
250 g margarin
3 dl socker
3 msk vaniljsocker
4 ägg
7 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
Rör matfett, socker och vaniljsocker pösigt, tillsätt äggen ett i taget. Blanda bakpulvret med vetemjölet och tillsätt det tillsammans med chokladsmeten.
Bred ut det i en långpanna med bakplåtspapper i och häll över cheesecakesmeten i swirvlar ( undrar om detta är ett ord, men titta på bilden så förstår du vad jag menar)
Grädda ca 50 minuter
Marabou muffins med fudgetäcke och Non Stop
12 st
1¾ dl standardmjölk
60 g finhackad choklad
1½ dl strösocker
60 g osaltat smör, rumsvarmt
½ tsk vaniljsocker
1 stort ägg, vispat
2½ dl ?extra fint? vetemjöl (eller vanligt vetemjöl blandat med 1½ tsk bakpulver)
Fudgetäcke:
100 g finhackad Marabou mörk choklad
1 msk ljus sirap
25 g osaltat smör, rumsvarmt
Non Stop
Så här gör du:
Sätt ugnen på 175°. Värm mjölken i en kastrull tills den är skållhet men inte börjat koka. Lägg chokladen och en tredjedel av sockret i en skål och häll över den heta mjölken. Rör om tills smeten är slät och chokladen smält. Låt svalna. Vispa smöret, vaniljsockret och resten av strösockret med en elvisp eller träsked i en skål, tills smeten är ljus och luftig. Vispa ner ägget däri, lite i taget. Rör ned chokladsmeten varvat med mjölet i omgångar. Fyll pappersformar till hälften med den släta, tjocka smeten. Grädda 15?18 min eller tills kakorna höjt sig och fjädrar lite när man trycker lätt på dem med fingret. Låt dem svalna på galler.
Till Fudgetäcket:
Lägg chokladen i en värmetålig skål över en kastrull med kokhett vatten och smält försiktigt. Lyft bort skålen, rör ner sirap och smör. Låt smeten svalna när den blivit slät, rör om då och då. När smeten blivit tjock och är på väg att stelna doppar du kakorna i smeten (eller bred ut den) så att de får ett tjockt fudgetäcke. Tryck dit Non-stop och låt fudgetäcket stelna.
Det här receptet är bara med kakao men det är kladdchokladmuffins som är suuuupergoda! Receptet kommer från någon här på FL.
Kladdmuffins - kladdiga chokladmuffins
Tid: 25 min varav 10 min i ugnen
16 st
Du behöver:
2 ägg
2 ½ dl socker (jag brukar ta 2 dl, tycker det blir lite för sött annars)
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
½ tsk bakpulver
2 dl vetemjöl
100 g smält smör eller margarin
Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Placera ut 16 st bakformar i papper på en plåt.
Smält matfettet i en kastrull på spisen eller i en skål i mikron och låt svalna.
Vispa ägg och socker med elvisp. Vispa ner vaniljsocker, salt, kakao, bakpulver. Tillsätt sist vetemjölet och det smälta matfettet. Vispa snabbt ihop till en jämn smet.
Klicka ut smeten i bakformarna.
Grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 10 minuter.
Lägg en handduk över muffinsarna när de svalnat så blir de inte hårda.
Efter några minuter sjunker de ihop något, till lite sega, kladdiga och goda choklad-kladdmuffins.
Serveringstips:
Sikta florsocker över muffinsarna eller servera som en bakelse med en klick vispad grädde.
Wow! Tack snälla allihop! :)