• Schmut

kudde eller inte kudde? Socialstyrelsen har bestämt sig

det har varit en del diskussioner om kudde eller inte kudde till nyfödd här på forumen, men nu har Socialstyrelsen ändrat sina rekommendationer. tidigare var det från 1 år som man skulle ha kudde, men numer ingår 'mjuk kudde' i nya rekommendationerna om PSD som kom i måndags:
    www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2006/9337/html2006-114-40.htm

"Sova på rygg

Forskningsresultat från en rad länder visar att risken för plötslig spädbarnsdöd minskar när man lägger barnen på rygg istället för på mage när de ska sova. Sömn i ryggläge är säkrare än sömn i sidoläge, eftersom spädbarn kan rulla över från sida till mage. Barnet ska alltså sova på rygg redan från början och inte på magen eller sidan.

För att förhindra att bakhuvudet blir platt när barnet sover på rygg bör en mjuk kudde användas. Placera barnets huvud omväxlande åt ena eller andra hållet. På så sätt motverkar du att ensidig belastning gör att skallen blir platt eller sned. När barnet kan vända sig självt tar du bort kudden och ersätter den med en fast platt kudde."

• Svar på tråden kudde eller inte kudde? Socialstyrelsen har bestämt sig
  • Monsa

Hur nytt är detta då? När min dotter föddes för över 4,5 år sedan så var läkaren JÄTTENOGA med att poängtera att man skulle ha kudde för att huvudet inte skulle bli platt.

• MARIA99

det sa dem för 5 år sen med när min äldsta dotter föddes. Bvc tanten hade en broschyr med sig på första hembesöket med infon. Hon var helt förskräckt att vi inte inhandlat kudde!
    konstigt att bvc sagt så olika dock verkar det som här på sajten

• GladJag

men liksom HALLÅ! Hur många människor känner man egentligen som har platt huvud och iom att det där också har växlat genom åren huruvida man ska ha kudde eller ej så borde det ju redan finnas massa människor med defekt huvudform.

Min son sov jätteoroligt när han var nyfödd, vaknade hela tiden osv, när han var 2 veckor blev han förkyld och då fick han sova på mage för att ha lättare att andas och helt plötsligt sov han 12 timmar varje natt så han har fått fortsätta sova på mage och han sover fortfarande hela nätter mellan 12-14 timmar sedan han var ca 3- veckor gammal.

Visst, det finns statistik som visar att färre barn dött i PSD sen man kom med rekommendationen att barnen ska sova på rygg, men har ni tänkt på att mycket i barns omgivningar har ändrats också? ex är det allt färre som röker idag än för ca 10 år sen och ännu färre är det som röker inomhus i hemmet, sådant kanske också kan påverka.
    För trots allt är det ju ingen som VET varför barn dör i PSD och forskare har haft fel förr.
    Statistik är ändå bara statistik och inget man ska stirra sig blind på.

Herregud vad hemskt om man ska leva och anpassa sitt liv efter socialstyrelsens rekommendationer, som trots allt endast är REKOMENDATIONER, inga lagar, inga krav, inga regler.
    Jag ska inte BEHÖVA försvara mig för att jag låter mitt barn sova på mage, han har ju visat att han mår bra av det och då anpassar jag mig efter honom.
    Jag åt gravad lax, mögelost och massa annat som man inte "bör" äta under min graviditet och jag fick en frisk och glad son.

Så det kan gå va.

Så till alla er som är osäkra på hur ni ska göra med kudde/inte kudde, sova på rygg/mage osv, lita på er intiution.... känn efter vad erat barn kanske behöver och gå efter egen hjärna ibland.

• Schmut

detta lanserades i måndags i samma publikation som det nya rönet om samsovning och nikotin.

tidigare hette det att man skulle undvika för mycket mjuka saker i spjälsängen/vaggen inklusive kudde eftersom det kunde öka risken för PSD.

för drygt en månad sedan blev jag förvirrad av alla olika bud och ringde runt: ett BVC, en BM, neo-natal och en sjuksköterska. alla sa att ingen kudde gäller såvida barnets huvud inte blivit riktigt deformerat.

• GladJag

den missade jag... mitt inlägg platsar nog bättre där :s

Svar på tråden kudde eller inte kudde? Socialstyrelsen har bestämt sig