• Anonym (uppblåst)

Gaser i magen

Jag har så jäkla mkt gaser i magen jämt och ständigt och det börjar bli så himla tröttsamt. Har dessutom träffat en (ganska) ny kille och det gör ju inte saken bättre att man försöker gå och hålla det inne hela tiden (för inte f-n går det att planera så att man bara släpper sig på toa??!). Ser ut som en uppblåst ballong om magen...

Vad beror sånt här på? jag äter ganska mkt fiber och en nyttig kost, tränar regelbundet 3-4 ggr i veckan på pass och promenerar varje dag. Är normalviktig och har (när jag inte har gaser då) en platt mage som hade varit trevlig att kunna visa upp - gasfri!! Men ändå fiser jag jäkligt mkt känns det som.

Fler som har samma problem?! Någon som har tips på vad man kan göra för att bli av med det??!

/Fis-fia

• Svar på tråden Gaser i magen
  • Göteborg

Du kanske är känslig mot laktos? Eller gluten? Då kan man bli otroligt gasig!

• Anonym (uppblåst)

Är det någon som vet symptomen på laktosintolerans? Jag äter alltid flingor med mjölk till frukost...eller gröt med mjölk. Om man inte äter det - vad tusan ska man då äta som är hyfsat nyttigt?

• Anonym

Det finns något som heter Minifom för gasiga barn OCH vuxna receptfritt på apoteket.

Fungerar jättebra på mig!

• Göteborg

Symptom på laktosintolerans (i mitt eget fall och pappas):

*gasig och spänd mage

*ont i magen vid förtäring av mjölkprodukter (en liten mängd går bra i mitt fall, pappa klarar det inte)

*lös avföring

Prova att byta ut mjölken mot laktosfri mjölk istället, finns i alla affärer, ICA, Coop osv

Annars finns det tabletter mot mjölkmage på apoteket, man tar dem innan man ska ex. dricka mjölk.

Laktosintolerans beror på att man saknar eller att kroppen tillverkar för lite av ett ämne (kommer inte ihåg vad det heter), vilket medför att kroppen inte klarar av att bryta ner laktosen.

• Anonym

Det kan vara fibrena som gör att du får gasig mage..

• Anonym

Har precis likadant! Ofta också riktigt ont och "kramper". Tips?

• theoIsac

prova att variera kosten mer, en vecka äter du en sorts frukost, o nästa vecka äter du en annan, prova o ät hälften så mycket fibrer istället osv förhoppningsvis kan du märka när du får mycket gaser och kan trappa ner på det du äter då..

• Anonym (uppblåst)

Isac04: Jag tycker jag har provat det, men jag hittar aldrig något samband. Laktosintoleransen borde ge mig problem alltid om det var det som var boven (och ibland är jag lös i magen och har ont - men inte alltid och det borde jag väl ha om jag äter mjölk varje frukost?!). Jag äter ju absolut inte galet mkt fiber, utan hyfsat normalt tror jag...

Jag ska testa Minifom iaf! Det var ett kanontips.

• majja1

Grönsakerna kan det vara, men det kan även vara Urcelös kolit...irriterad tjocktarm och då blir man otroligt uppblåst och gasig.

• Anonym

Majja1, om det är det går det att behandlà?

• majja1

Om du tittar ovanför där du skriver ainläggen har du google annonser...står just att det kan finnas behandling för Ulcerös kolit

• Anonym (Samma)

Jag har också otroligt mycket gaser!
    Så gott som jämt. Gör nummer två minst fem ggr om dagen.
    Kan ofta ha ont i magen. och är även väldigt trött och har världens ångest! Jag vet inte om det kan hänga ihop allt.
    Kanske finns nån läkare här inne som kan ge ett bra råd!

• majja1

Anonym(Samma): Klicka in på googleannonsen nedan och läs om mer stämmer in på dig

Svar på tråden Gaser i magen