• whirlwind

Konisering och tidig förlossning

Har hört att de kvinnor som har genomgått en koniserings operation brukar ha för tidigt födda barn. Jag har frågat min mb men hon kunde inte svara på om det stämmer eller inte.
    Finns det nån som vet nåt om detta? Vilken risk finns egentligen att lillen tjuvstartar tidigare ?

• Svar på tråden Konisering och tidig förlossning
  • MMK

Det finns ett svagt samband mellan konisering och för tidig födsel. Så om du genomgått en konisering är risken något större att du föder för tidigt. Men det gäller ju bara om de har tagit en ganska stor bit av livmodertappen så att den verkligen har blivit försvagad.

Så har jag förstått det i alla fall. (På mig tog de bara bort litegrann så det ska inte kunna påverka.)

• whirlwind

ja.. de tog bort ca 3-4 mm .. vet faktikst inte om det anses som lite eller mycket ... har letat efter information på nätet men hittar inget.

• Julia76

HAr åxå sökt efter fakta om detta men inte hittat något. På mig tog dom bort en bit som en nagel.... Tycker det verkar mycket.

• Alveline

oj... det visste jag inte.. ingen har sagt något om detta till mig.. har inte hört något om det.. inser ju att jag genomgått konisering.. är i vecka 14.. blir ju orolig nu..

• Fiffi M

Jag pratade med en gynläkare om detta för två veckor sen, och han sa att det finns en risk att föda för tidigt, så de som har gjort konisering ska vara uppmärksam om de får ökade sammandragningar osv. Jag har själv tagit bort en rejäl bit av min tapp, så jag går också och oroar mig. Ju fler veckor man går, ju tryggare känns det. Men han sa också att man lika gärna kunde gå hela tiden ut, det _behöver_ ju inte bli så att man föder för tidigt bara för att det _kan_ bli så. Vi får försöka tänka positivt och lyssna på våra kroppar

• klarafina1

Hej
    Det finns 3 saker som kan hända
    1. Man kan få¨några dagar för tidigt
    2. Det kan oxo vara så att man får svårare att öppna sig pga ärrbildningar. i livmodertappen
    3. Oftast händer det ingenting alls utan allt är precis som det ska.

För det mesta är det det sista enligt alla läkare jag har träffat!!
    Lycka till är själv koniserad 2 ggr.
    Har mycket sammandragningar men inte så att jag har börjat öppna mej!!

• H2O

Vad är en konisering? Och varför gör man den?

Hoppas ni inte får några problem med det nu iaf!

• Beth5

Jag är koniserad 2 ggr pga av mikroinvasiv cervixcancer så jag har endast 24 mm livmoderhals kvar. När jag var på min senaste efterkontroll (för det) hos läkaren förra veckan så sa hon att min livmoderhals var helt stängd (som en järnring) så hon trodde inte att det var någon risk att jag kommer att föda för tidigt. Dock kommer de att hålla koll på min livmoderhals under resten av graviditeten. Är i vecka 24 nu.

• klarafina1

H2o om man har cellförändringar på livmodertappen så tar dom bort en liten bit av livmodertappen med en harmonisk kniv .
    Någon typ av laser .
    Det är konisering

• Majsan71

Jag koniserades strax efter min yngste sons födelse -00. Nu väntar jag barn igen och är nu (snart) i v 25. I v 14 kollade läkaren så att allt såg OK ut med livmodertappen men fr.o.m v28 kommer jag att få gå var tredje vecka hos läkare för kontroll.

• Julia76

Detta är säkert en jättedum fråga...
    Men den biten dom tar bort..... Växer den ut igen eller är man amputerad för resten av livet????? Jag har ingen koll på det här.

• whirlwind

Majsan71 Ojdå.. ingen har sagt nåt till mig om att kolla hos doktorn ... jag är i v34 och min bm har inte sagt nåt trots att jag har haft kraftiga sammandragningar (enligt henne är bara att ta det lungt och vila ...).. nu blir jag lite fundersam faktiskt.

• snuttisen

Jag är koniserad 3 gånger, fick göra några extra ul pga detta. En del kan behöva sätta in nåt som heter cerklage(tror att det heter så) så att man inte föder för tidigt. Jag fick oxå gå på kontroller hos läkaren ganska ofta efter v 20. Jag var säker på att jag skulle föda för tidigt men tji fick jag, min son kom på bf+16. Det enda jag märkte av koniseringen var att jag hade svårt att öppna mig.

• Majsan71

whirlwind - ja, det låter ju lite underligt att de inte har kollat när du har sådana sammandragningar. Jag har, liksom snuttisen, fått veta att ifall man börjar öppna sig för tidigt så kan det bli cerklage. Kanske är detta en sådan där sak som skiljer sig väldigt från olika landsting?? (jobbar själv som ssk och vet att vården, eller snarare riktlinjerna för hur vården ska bedrivas, skiljer sig väldigt beroende på var man bor). Ett litet lugnande besked kan väl vara att det ändå ska vara rätt ovanligt att det behövs cerklage enligt min läkare. Men det skulle väl ändå vara lugnande för dig om doktorn kunde kolla iallafall... När läkaren kollade i v 14 sa hon att det hade läkt väldigt fint och att det inte fanns någon synlig ärrvävnad så jag litar på hennes ord

Julia76 - den biten de tar bort kommer aldrig tillbaka så livmodertappen blir för alltid kortare. Så visst är det en slags amputation.

• Julia76

Tack tack.....
    Min läkare sa inget om det när jag gjorde läkarkontroll i v.14.
    Får fråga när jag kommer till Mvc nästa gång.

• Mindy

Julia76: Jag är koniserad, har tagit bort 3,5 cm av livmodertappen. Nu under graviditeten har de mätt den och den var då 4 cm i alla fall. Jag frågade om den återbildas efter en konisering och fick svaret att det till viss del gör det även om den kanske inte återfår sin ursprungliga längd.

• Alveline

Efter den här tråden tänker jag varje dag på min konisering och inbillar mig att jag ska föda ut bebben innan den är stor nog för att överleva mvc läkarbesök den 29 november.. längtar och längtar.. vill fråga ut läkaren lite.. känns ju nu som om man bara vill tigga till sig ett cerklage eller nåt.. läskigt.. Fler med konisering som gått tiden ut ? Skriv mer i tråden så vi oroliga får litet hopp...

• malinda1970

Jag gjorde en konisering i december förra året, bebben kom till i mars och nu väntar jag att den lille snart skall kika ut till oss! Hörde också i början av graviditeten att det finns möjlighet att föda tidigare då man gjort en konisering men min lilla ligger kvar och tid för Bf är just idag den 24/11 men ännu har han inte kommit...Så....Jag har helt klart gått tiden ut i graviditeten. Trots konisering...

Kram o lycka till
    Malinda

Svar på tråden Konisering och tidig förlossning