• Minja

Parkett golv i hall

I vårat hus så ligger det i hallen en fruktansvärd ful brun plast matta, men efter som den släppt i kanterna (den är bara fastspänd uppepå golver via lister) så vet jag att det är ett parkettgolv som ligger under....

Tanken var att slipa upp golvet men med små barn i huset så känns det inte så där jätte roligt just nu utan vi tänkte lägga ett klickgolv över så länge..
    Tyvärr så fick vi en väldigt dyr utgift och inte ens ett klickgolv kommer att inköpas just nu i dagsläget och jag hatar denna bruna matta....

Finns det någon som har "äkta parkett" i hallen och hur funkar det med våta stövlar m.m

Slipa det är som sagt var ingen större ide efter som det kommer att springa barn med leksaker m.m som säker kommer att tappas och det är just nu en grej jag inte har lust med efter som vi snart skall ha barn och hur man än gör så kommer dammet att sitta i hela huset..

• Svar på tråden Parkett golv i hall
  • Saga å Filippa

Vi har haft parkettgolv från vardagsrummet ända till ytterdörren...katastrof! Skitfula fuktskade fläckar...dvs bruna torra fläckar efter blöta skor genom åren. Nu har vi lagt en lite dyrare laminat som ser ut som klinkers.

• Saga å Filippa

Syns på min presbild BTW.

• Saga å Filippa

Samma bild finns i gallerian oxå kom jag på, ifall du vill kika .

• Minja

Tack !
    kikade in och precis ett sådant golv ni har i hallen är ett sådant vi vill lägga över i slut ändan tills barnen vuxit upp och vi kan slipa upp golvet (tänkte då lägga riktigt klinkers innanför dörren där vi ställer skorna)

Men som du skriver.. ett dyrare laminat.. det känns inte som jag vill åka in på billigaste stället och fixa ett golv utan efter som det skall ligga i en hall så krävs det nog lite dyrare laminatgolv..och tyvärr funkar inte det just nu

• Saga å Filippa

Japp, vi hade jättesvårt att besluta oss för ett golv till hallen, för ett trälaminat ville jag inte ha. Eftersom golvet går ju trots allt mot vardagasrummet och där börjar ekparketten. Skulle ha sett konstigt ut med trälaminat mot äkta vara. Om inte ni har det problemet, så skulle jag lägga in ett billigt laminat golv så länge, för om det är nåt som är tåligt, så är det laminat. Vi har lagt in eklaminat på övervåningen, som vi köpte på Coop för 59 kr/kvm. Den i hallen var helt ny på marknaden när vi köpte den och jag har för mig att den gick på 329 kr/kvm. Var inne på klinker först vi med, men jag tröttnar för fort och det blir sånt meck att få bort det sen . Lycka till sen när det blir dax!

• Miatanten

Vi har riktig ekparkett i hallen. Helt nylagt så inga skador än... Har köpt en rejäl, stor dörrmata med gummad undersida för att ingen fukt ska nå golvet.

Meningen är att vi inom närmsta månaderna ska bygga ut hallen och i den då ha klinkers, men detta få gå tills det är klart!

Kan ni inte ha trägolvet som det är sålänge med en rejäl matta på.. Skulle det bli nån fläck så försvinner ju det om ni slipar i framtiden eller lägger över annat golv!
    Tycker det verkar otroligt synd att lägga över ett parkettgolv...

• Minja

EKJ76:
    Det sade min pappa ochså, slipa av det om det var några skavanker och sedan på med båtlack.. (han bör kanske veta efter som han är fd båtbyggare )

Miatanten: vad har du köptr matten då med gummerad baksida?? det kan ju vara något för min del så att säga.

• Julia85

Ingen bra ide med parkettgolv i en hall! Blir blött och skiten fastnar jättelätt och går inte att få bort. Parketten liksom slits ner och blir ful!

• Minja

Julia 85: Nej kanske inte men det är det riktiga golvet under den där fula bruna mattan , frågan är om jag kan utnyttja golvet eller måste stå ut med den bruna mattan tills mer pengar till att lägga in ett annat golv finnes.. ett golv som vi lägger över parkett golvet (löst) så vi kan ta fram det en dag om vi har lust

• Rigmor Mortis

Nackdel med båtlack är att den tydligen är jättesvår att slipa bort om man vill lacka med annat senare. Och så är den väldigt blank, inget för den som vill ha oljad look på golvet (fast det kanske finns halvmatta numera? Värt att kolla upp). Men tål vatten gör det i alla fall.

• LPW

Vi hade ekparkett i hallen i vår förra lägenhet och det fungerade hur bra som helst (hade en dörrmatta både innanför och utanför ytterdörren) så jag hade definitivt kunnat tänka mig att ha det igen.

Svar på tråden Parkett golv i hall