nystagmus
Min man har nystagmus (ögonsjukdom som gör att ögonen "hoppar" fram och tillbaka när han fokuserar), och det är ärftligt. Är det någon som vet hur stor risken är och/eller har barn med nystagmus? Hur påverkar det spädbarnet?
Min man har nystagmus (ögonsjukdom som gör att ögonen "hoppar" fram och tillbaka när han fokuserar), och det är ärftligt. Är det någon som vet hur stor risken är och/eller har barn med nystagmus? Hur påverkar det spädbarnet?
Har faktiskt aldrig hört talas om en ärftlig form av nystagmus (man kan ha det av så många olika orsaker). Det måste vara ovanligt att det är ärftligt?? (Jag är läkare och tycker jag skulle ha hört talas om det om det vore vanligt.) Hade jag varit du, skulle jag ha vänt mig till en ögonläkare för att få svar på dina frågor. Din man måste väl ha fått diagnosen av en ögonläkare, eller? Kanske man kan vända sig till den läkaren?
Jo, min mans mor och morbror, ena bror och ena kusin har alla nystagmus. Tror att tidigare generationer också har haft, men minns inte säkert. Tänkte självklart höra med en ögonläkare så småningom, men ville bara höra om någon visste något här på fl. Vill inte riktigt ta upp det med mannen ännu eftersom han är lite ledsen över att (som han uttrycker det) "han kan förstöra för sitt barn"
Oj, är det så känsligt för honom. Stackars honom!! Hoppas det går bra för er och bebben!! Kram!
Hejsan!
Jag har också nystagmus och som nån sa så har jag aldrig hört att det ska vara ärftligt - tvärtemot. Det påverkar spädbarnet ingenting, påverkar vanligtvis inte synen alls. Många har det utan att veta om det har jag oxå hört... konstigt nog...
om ärftlig och annan nystagmus kan man läsa på www.nystagmus.co.uk