• Maggis

Hård i magen, vad gör man?

Min kille, 3 år, har plötsligt blivit så hård i magen. Gråter när han behöver bajsa och säger att det gör ont i stjärten. Är torr vad gäller kisseriet men vill gärna bajsa i blöja ännu och hittills har det inte varit några som helst problem med hans mage.

Han äter och rör sig som han brukar. Det har varit så här i 4 dagar nu och jag är rädd att han håller inne med det bara för att det gör så ont.
    Tips?

//Maggis
  • Svar på tråden Hård i magen, vad gör man?
  • Snäckan6

Kan du inte ge honom katrinplommon, det är ju lösande.

• digimax

Jo prova plommon purre har alltid gett mina det vid hård mage.Både gott och löser bra:)

• Maggis

Har testat; han spottar ut det. Har provat med päron också, vet att det kan vara lite lösande. Men ingen effekt än. Vanliga plommon, kanske? Funkar det?

//Maggis
  • digimax

japp samma som plommon purre så prova det

• digimax

Finns på apoteket,nån slags lavemang finns till barn i smidig endos pippet,har användt det nån gång och då släpper det direkt så det kan vara värt ett besök på apoteket imorgon:)

• Maggis

digimax;

Ok. Minns du vad det heter? Det är inte Lactulos, fast i barnanpassad förpackning?
    Ska fresta honom med lite färska plommon här nu, så får vi se. "Löser" det sig inte så blir det apoteket nästa.

Tack för svar!

//Maggis
  • Ekorrfamiljen

Varning för päron! De kan vara stoppande också!

**Alla goda ting är tre ~ Tin, Troll och Vendel!**
  • Maggis

Ekorrfamiljen;

Vad avgör vilken effekt de ger? Vet du det?

//Maggis
  • digimax

Nu tror jag att jag kom på vad det hette:Microlax finns till barn och vuxna,tror det är 2 omgångar i varje paket..Definitivt fungerand
    Fick ge sonen en gång och det tog ca 1 min sen blev han grön i ansiktet och problemet var löst!hihi

• digimax

inga problem!Hoppas det blir bättre

• Siberg

Använd inte Microlax, tydligen svider det väldigt mycket för dem. Finns flera sorters laxerande pipetter. Kolla med apoteket!

• Ekorrfamiljen

Det är bättre att få fart på magen uppifrån än nedifrån, så att säga! Använd bara laxermedel i allra yttersta nödfall!! Se till att barnet dricker mycket och får i sig fibrer så blir bajset lösare. (Jätteviktigt med mycket att dricka så att fibrerna inte stoppar upp!)

Det jag har hört är att mjuka päron kan lösa och att hårda kan stoppa! Var försiktig iaf.

**Alla goda ting är tre ~ Tin, Troll och Vendel!**
  • Maggis

Ekorrfamiljen;

Ja, vi har väldigt lösa och saftiga päron här hemma och det satte tydligen fart på det hela. Han bajsade imorse och det gjorde inte alls ont.

Nä, laxermedel är väl inget jag vill starta med om det kan undvikas. Men han äter mycket fibrer och dricker bra också så jag vet inte hur det kom sig att det blev så hårt helt plötsligt. Han brukar aldrig ha problem annars. Men när han inte bajsar på 3-4 dagar så blir jag lite orolig, det är inte likt honom alls.

Nåja, nu löste det sig.
    Tack för alla svar!

//Maggis
  • digimax

Bra för er och han att det löste sej:)

• Singha

Har fått tips även på russin för min son på 1 år som ofta har förstoppning.

Svar på tråden Hård i magen, vad gör man?