• Stjärnstopp

Pancrea amylas?

Ngn som tagit det provet på sitt barn?
    Varför isåfall, vad letade de efter?
    Vad hade det för värde?
    MKT tacksam för svar!!

• Svar på tråden Pancrea amylas?
  • pemi

Pankreas amylas är ett prov på bukspottkörtelns funktion. Tas bla vid dåligt näringsupptag (malabsorbtion). Normalvärde är 0,15-1,10 µkat/L

• Stjärnstopp

Oj, hur visste du det?
    Provet är tagit o vi fick till svar att det var normalvärde från 0,22-1,10 och min dotter hade 0,12.
    Hon har ju lite svårt att gå upp i vikt och när det var nedsatt så blir man ju genast orolig. Vet du ngt mer om det? Kan man ha lågt utan att det tex är ngn fara?
    MKT tacksam för svar!!

• Svartfot
    Referensintervall
    0,15 - 1,10 µkat/L

Barn <1 år har total avsaknad av pankreasamylas, uppnår vuxenvärde vid 10-års ålder.
    ♥♥Malte & Wilma♥♥
  • Stjärnstopp

Helt avsaknad?
    Men, vi fick ju tillbaka ett prov som var dåligt för att hon bara hade 0,12, då betyder ju det att hon borde ha haft högre, eller?
    Låter ju tvärtom med det du skriver....
    ??

• linlus

Min son har tagit provet tre gånger 1 ggr låg det för högt( tror jag) 2 ggr hade sjunkit till normala värden fast lite på gränsen 3 ggr låg det normalt.
    Han har svårt att gå upp i vikt.

• Stjärnstopp

Linlus:
    Min dotters är för lågt och hon har oxå svårt att gå upp i vikt.
    Konstigt....

• Stjärnstopp

Linlus igen:
    Jag tittade på ditt barns kurvor...
    det han vägde i somras väger hon knappt nu, ett år gammal. Vem har sagt at ditt barn har det svårt att gå upp i vikt?
    Eller har jag missförstått?

• linlus

Stjärnstopp:
    Han är 1 år nu och väger, 7.800 gr som han har stått still i några månader,han har även reflux som svårar sin viktuppgång, trots han får mini max, duocal i all sin föda samt rapsolja så går han inte upp.Men nu visade det sig ett nytt test med fettenzymer som han har fått göra om så vi väntar nu på svar, som inte riktigt stämmde eller läkarna var osäker på.
    BVC kurvan har han hela tiden liggat allt för mycket under det understa sträcket. Han röde sig inte ens i vikt när han fick sond.

• Stjärnstopp

Oj, ok då förstår jag. Tråkigt att det stått still så länge. Minimax o Duocal??
    Ett nytt fettenzymprov??
    Må så gott!

• linlus

Mini max är ett sondnäring som välling fast mycket kalorier, går att även ge i flaska, Duocal är ett pulver som är kolhydrat/fettrikt som strös över maten och blanda i, smaklöst.
    Vi väntar på svar på enzymprovet, o jag har egentligen ingen aning vad, när ,hur om det.
    Sen oxå att han har svårt att gå upp i vikt är att han aldrig har kommit i djupsöm, när man gör det så frigörs växthormoner i kroppen som gör att man lägger på hullet o växer, därför oxå han har fått andningsmaskin för det och det börja ta sig tror vi han är pigg på ett annat sätt.
    Vi ska till BVC nästa vecka så vi får se vad vågen säger.
    Lycka till.

• Stjärnstopp

Lycka Till själv!!!!
    Uppdatera gärna.

• linlus

Han har lyckas gått upp till 8.720.

Fast spyorna har trappas upp nu igen.

• Stjärnstopp

Vad bra, glad för er skull. Min dotter slutade på (ett års koll) 7550. Men det är viktuppgång iaf.
    Hur har det gått med enzymprovet?

• linlus

Enzymprover är inte klart det tar flera veckor att få fram.

Problemet är nu att han spyr som han gjorde förrut så får hoppas att han håller sin kurva åtminstonde, gastronomi läkaren har ju självklart semester denna vecka.

Svar på tråden Pancrea amylas?