• skånenettan

Tietze´s syndrome

Någon mer som har Tietze´s syndrome?

Då kan vi väl babbla och gnälla lite ihop här....

• Svar på tråden Tietze´s syndrome
  • bobolina

Vad är det?? Aldrig hört om det.

• cosmoskatt

Min man har Tiezes syndrom. Han äter tabletter för att kunna ligga ner och sova. Har i perioder mycket ont i bröstkorgen. Hur är det för dig då?

• skånenettan

cosmoskatt: Jag har oxå väldigt ont i perioder. Just nu är jag inne i en sån, har så ont så ont! Jag fick det första gången 1997 och trodde jag var allvarligt sjuk sån smärta som det var! Läkaren konstaterade snabbt att det var Tiezes jag led av.

Jag brukar äta diklofenak 3ggr/dag när jag har ont men denna gången släpper det inte på mig... haft ont i 2 veckor snart. Jag brukar kunna bryta det med medicin efter 3-4 dagar vanligtvis, men inte denna gången.

Varje litet lyft eller ansträngning med armar gör ont, om jag blir anfådd gör det oxå ont. Att ligga ner och sova gör oxå ont.... Ooohhh allt gör visst ont...

Nej har det inte släppt tills på måndag får jag ringa läkare och höra om det finns något jag kan få mot smärtan, diklofenak hjälper ju uppenbart inte denna gången.

Har din man haft det länge?

• skånenettan
    Sunflower: Har du någon erfarenhet av hur länge de patienter som du har träffat har lidit av Tietze? Överallt tycker jag att det står att det brukar gå över självmant och försvinna. Men jag har ju haft det sen -97 i olika peioder, visst lite längre och vissa lite kortare...
  • Sunflower

skånenettan

De patienter med Tietzes, har upptäckts på avdelningen, då de kommit in för misstänkt hjärtinfarkt. Ofta kvinnor. Men ibland kommer de in även då de är diagnostiserade med Tietzes, för man måste ju utesluta hjärtinfarkt först .

• cosmoskatt

skånenettan

Jag har förstått på min man att det gör väldigt ont.

Han är inte den som brukar "oja" sig i vanliga fall, men när dessa perioder sätter in ser han ganska plågad ut.

Brukar ha det 1-2 ggr/år ett par veckor. Nå´n gång har det gått över på mindre tid. Tror läkaren ställde diagnosen för ca 3 år sedan.Antagligen har han fått detta för att han lyfter mycket tungt i sitt arbete och har gjort i många år.

Innan läkaren ställde diagnos var man ju lite orolig, eftersom det var smärtor i bröst och bröstkorg.

Kommer inte ihåg vad hans tabletter heter, men inte samma som dina.

Hoppas du får nå´t som hjälper mer så det släpper, om du inte blir bättre under närmsta dagarna. Trevlig helg! Nu ska jag stänga ner för dagen

• petrasandell

Hej!
    Jag har precis fått reda på att jag fått detta.....sjuuuukt ont! Jag har så ont att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Ska till apoteket nu och köpa voltaren på gel eftersom att jag inte får äta några antiinflammatoriska medel nu när jag är gravid, men läste att man får ta voltaren gel fram tills 3 månader innan förlossning. Så jag har iaf några veckor på mig att få behandling.

Ska åka på en resa nu idag och vara borta i 5 dagar....känner mig orolig för att det ska göra ont....:(  

• Pallas

Har haft det sedan 2007. Drog på mig det genom att utföra ett väldigt monotont jobb med 40 graders feber. Andas var en plåga och jag kunde inte klä på mig eller äta själv.

Nu är det sällan det är så illa, men jag känner av det jämt. När jag har en infektion i kroppen blir det värre. 

• Jenniealb

Jag har också åkt på denna skiten, men nästan all min smärta sitter i ryggen.. Skit jobbigt, vill bara ha ett slut! 
    Voltaren gel tänkte jag också använda men är nu inne i slutet av graviditeten så får hålla mig till de receptbelagda  tabletterna doktorn skrev ut. Känner även av fram i revben, men tycker det sitter så högt upp..
    Man känner sig som en riktig gnällspik men det är så obehaglig smärta. :(

• brinker

Jag fick diagnosen i Fredags, efter ca 5 månaders av smärtandes plåga!
    Helt otroligt hur olika läkare kan vara.

Den jag var först hos satte IBS och tyckte vi skulle lägga ner utredningen (i november) men jag tyckte inte det var normalt att ha så fruktansvärt ont i vänstra revbenen så jag knappt kan röra mig eller andas, jag gick till en annan VC och direkt på första besöket sa han Tietzes syndrom.

Han tryckte mig på bröstkorgen, ryggen, revbenen och även käken, fick extrem smärta, jag trodde han jävlades med mig och tryckte extremt hårt men det gjorde han visst inte.

Smärtan i revbenen är inte lika farligt nu, är mest öm i överkroppen och ibland kan det göra lite extra ont i revbenen.

Knaprar ipren, ska göra det i 1 v.

Han sa att det inte var något farligt, men när jag läser runt på internet finns det ju dem som har det flera år, återkommande osv.
    Jag trodde detta var en engångs grej,...

Det är i alla fall inte roligt att gå runt och ha ständigt ont, det är inte en liten smärta när det är som värst. Jag blev säng liggandes i 3-4 månader eftersom det gjorde mindre ont på mig då, men det ledde till andra dåliga saker som depression och viktökning. Men nu har jag börjat röra på mig igen, tränar ibland, promenader nästan varje dag, tillbaka till jobbet och lite mer social.

Svar på tråden Tietze´s syndrome