Om moderkakan lossnar....
Ja, hur märker man det??
Ja, hur märker man det??
blödning...
så vitt jag vet börjar man blöda rätt kraftigt o får nog ont.......o då är det BRÅTTOM! Lossar den får bebben inte syre....
Hoppas jag svarar sant,men jag tror att det är så....
Skulle det va moderkakslossning är det BRÅTTOM! Men det vet man ju oftast inte förrän man kommer in. Därför ska man alltid in till förlossningen om man får en blödning i sen graviditet. Såg att du bara hade två veckor kvar.
Har själv haft placenta pravia o där rann det massa blod,men sen finns det andra sätt där moderkakan lossnar o ibland märker man inte det,finns alltså flera namn på moderkaksavlossning,en vän till mig fick placenta ablatio eller va det heter o där va det bara en liten bit som lossna o hon fick en blödning som en femkrona.
Tack för era svar! Jag har peppar-peppar inte haft någon blödning med en konstig extremt stark smärta på vänster sida så då kom tanken på om moderkakan kunde vara i fara.
Hur länge då? Vilken vecka? Varför ringer du inte förlossningen?
Smärtgraden har att göra med vart moderkakan är fäst. Pratade med en tjej på BB, hon bara kröp ihop i en hög på golvet, så jäkla ont gjorde det-som tur var befann hon sig redan på BB!
har en bekant som var m om det.
Barnet dog o kvinnan höll på stryka med-Pga att vi haren timme till sjukhus!
så....smärtan kan betyda att moderkakan lossnat fast det inte blöder eller?? Jag är i v 38. Smärtan kom plötsligt o var som håll när man springer fast tusen gånger värre o höll i ca 1 timme. Nu är det bättre om jag rör mig sakta....
vilken typ av undersökning gör dem när man kommer in för att bekräfta att man har en modekaks avlossning?
jag tror dom gör ultraljud!
Min mamma fick en kraftig blödning och det visade sig att hennes moderkaka hade lossnat.
Det hade börjat blöda massor hemma och hon åkte in och höll på att omkomma då dom inte fick stopp på blödningen så hon hade inte så rolig tid efteråt som uppsvullen av allt det nya blödet hon fick osv.
Men det gick bra och jag har nu en lillasyster som är 23år yngre än mig :)
Och nu står jag på tur, så det blir en ung moster mina barn får, som tur finns det vuxna mostrar och morbröder också.
Man får väldigt ont när moderkakan lossnar. Jag hade ont i magen, kunde knappt stå upprät. Detta var INNAN det började blöda. Man kan oxå ha s.k. ockult moderkaksavlossning och då blöder det inte ut utan moderkakan har lossnat i mitten och blodet kan inte ta vägen någonstans.
Det är alltid bäst att ringa till förlossningen hur som helst, moderkaksavlossning är inte att leka med.
Allt bra junibarn? Om smärtan avtog så sakteliga så tror jag inte att det rörde sig om moderkaksavlossning...