• MartinStenskog

Kallt +barn + tunga + metall = AJJJJ!!!

Nu börjar dey bli kallt igen och sonen börjar bli stor nog att komma på dumma saker alldeles själv. Vad gör jag om han sätter tungan på en lyktstolpe utomhus i minusgrader. Det enda jag minns sen jag var liten är att man inte gör det, men så var jag stor nog att inte göra det.

Hjälp! Vad gör jag?

• Svar på tråden Kallt +barn + tunga + metall = AJJJJ!!!
  • Luddvar

häller vatten på eller spottar själv om du inte har nån vätska med dig.

• Aeny

Du kan ha med en termos med lagom varmt (lite varmare än ljummet) vatten som man kan hälla på. Men det kan va bäkigt att dra med sig överallt, men annars har jag inga förslag förutom att vara på sin vakt!

• Trollnilla

Usch, får såna hemska minnen.
    Min dotter (nu 19 år) satte sin tunga mot en lyktstolpe när det var askallt ute.
    Hon var då ca 5-6 år.
    Ryckte sedan bort tungan och kunde efter det varken äta eller dricka.
    Efter 4 dygn tog dom emot oss på sjukhuset och då var hon uttorkad och helt utslagen.
    Men väl där så fick hon nån stark smärtstillande medicin (suppar) och efter det kunde hon snart börja dricka med sugrör.
    detta var en mardröm som jag hoppas att jag slipper uppleva med mina småbarn.
    Hoppas att ingen annan behöver genomlida det heller!

trollnilla-68, dotter-87, son-89, son-03, dotter-05, bonus dotter-00.
  • MartinStenskog

Hu! Låter helt fruktansvärt!

Det var väl bara att glömma en karriär som professionell vinprovare efter det?

Men spotta på det? Kan det vara bra? lägger man inte på mera vätska som gör att tungan fryser fast mera? Eller är det någon som kan bekräfta att det fungerar?

• Trollnilla

Hahaha, ja det får hon nog glömma.
    Nej det hela avlöpte väl och hon har som tur är inga men efter det.
    Men man kan ju bara ana hur illa det kunde gått...

Spotta vet jag inte om det hjälper men jag minns att mina läppar fastnade när jag var liten och dum. Men om man bara står kvar och håller munnen still så smälter man loss av andedräkten. Liksom tinar upp.
    Ja, du fattar vad jag menar...?

trollnilla-68, dotter-87, son-89, son-03, dotter-05, bonus dotter-00.
  • Jii

Ja hu!!! Jag kommer ihåg att jag fastnade med underläppen i min dragkedja i min jacka.... AAAAAJJJJJ Jag drog bara bort läppen....

• MartinStenskog

Hej igen!

Jag vill inte vara petig, men fungerar inte andedräkten som spott, kanske alltså, att fukten i utandningsluften fryser fast också.

Behövs det mera vatten än spott, eller räcker det? Någon som varit med? Jag vill ju inte göra det värre om nu olyckan är där.

• Luddvar

Huvudsaken är väl att vätskan är snäppet varmare än lyktstolpen.Glad

• reb80

Min dotter (4) fick i höstas en is glass av mormor som legat ett tag i frysen. hom fastnade med tungan och vi fick spola ganska länge under ljummet vatten.
    Efteråt kunde vi inte låta bli att skratta, elakt men kul.
    Men som sagt då gick det ju att lyfta henne.
    Men man ska nog försöka andas varm luft, om det inte finns vatten att tillgå.

• Makaroner

När jag var liten så sa min mamma "Slicka INTE på balkongräcket!" Varfördå undrade jag och slickade på balkongräcket, sen satt jag där... Räcka ut tungan

*RUN Forrest! RUN!*
Svar på tråden Kallt +barn + tunga + metall = AJJJJ!!!