• Misan79

Nån som har hostat sönder revben?

Hur känns det att hosta sönder ett revben?
    Jag har sååå ont i vänster sida strax ovanför midjan (eller där midjan ska vara i normala fall=)

Har som jag skrev i en tidigare tråd idag haft en jäkla hosta och varit allmänt dålig (typ influensa) i en vecka.

Sitter här hemma och funderar på om jag hostat sönder ett revben eller om det är något annat allvarligt som har med graviditeten att göra som gör att jag har så ont...
    Jag kan inte ens ta på den ena sidan vid revbenen utan att skrika rakt ut nästan...

Nån som har en aning?

• Svar på tråden Nån som har hostat sönder revben?
  • Mmmajsan

Nej, men har däremot hostat sönder muskler i bröstkorgen, vilket kan göra för jäkligt ont - varje andetag är en plåga när något sådant händer.
    Kan ju också vara en muskelinflammation du beskriver; då kan man ha ordentligt ont och ömma över just en punkt. Skulle ha rekommederat Ipren om du inte varit gravid, bara för att testa om det skulle dämpa smärtan - om det är en muskelinflammation skulle det ha hjälpt någotsånär.
    Jag tror inte det har med graviditeten att göra, men det är kanske bäst att fråga mvc/förlossningen om du är orolig??

• Misan79

Ja....det e det jag funderar på oxå, om man ska ringa till förlossningen och fråga. Men då skrattar de väl åt en om det inte har med grav att göra utan mer med hostan...

• Misan79

Och det gör inte ont när jag andas heller , det gör bara ont när jag står, går eller rör med handen över sidan..

• myys

ta o fråga förlossningen..de kommer inte att skratta åt dig....e inte sånna där...hade oxå "dumma" frågor till dem tyckte jag men fick svaret att det e bättre att jag frågar än att jag går o oroar mig vilket i sin tur e jobbigt för bebbin i magen med en stressad mamma..

• stenfalk

Jag har inte gjort det, men min mamma har gjort det två gånger. Och för henne har det märkts tydligt att det är just det hon har gjort. Det har under ett hostanfall liksom smällt till och börjat göra jätteont på ena sidan av bröstkorgen. och sen har hon knappt kunnat hosta för att det gör så ont.

• junimagi

Jag har hostat sönder ett revben.Det var visserligen flera år sen nu, ja var 17 år då, men jag minns att det gjorde så ont att jag inte kunde skratta och det var jobbigt att ens andas...hmmm... ändå gick jag på en konsert med prodigy....FundersamMen så var man också fullproppad med värktabletter.

Va är du för sjuk?Själv hade jag en lugninflamation... hua... va jobbigt det var!

• Misan79

Jag har väl fått influensan eller nåt, fast snart börjar jag fundera på om det inte är typ lunginflamation eller nåt som jag hostar...

• Pirrelin

Träffa en tjej i dag som hostat söm¨nder sina revben..hon hade ONT!

• Engel 27

Hade precis likadant för några veckor sedan,när jag blev sjuk. Är i vecka 39 nu.
    Jag hade så ont att jag inte kunde sova,åkte akut till östra och gjorde ultraljud och tog prover,men inget var fel på bebben. Dom trodde jag hadde fått ett virus och inflammation på revbensfästena.
    Gör lika ont som att göra sönder ett revben,har gjort det tidigare utan att vara gravid.
    Men ring och kolla för säkerhets skull.

• tiara

Jag hostade nog av ett revben när jag hade lunginflammation i augusti ( i v 28). Det sa bara pang och så gjorde det plötsligt jätteont. Hade jätteont när jag hostade, andades, lyfte armen osv. Kunde inte ligga på den sidan av kroppen heller på många veckor. Jag vet precis hur det känns och tycker jättesynd om dig....
    KRYA PÅ DIG!

MJ79 BF 25/11

• Lady Gaga
    Engel 27 skrev 2006-11-10 22:09:45 följande:
    Hade precis likadant för några veckor sedan,när jag blev sjuk. Är i vecka 39 nu.Jag hade så ont att jag inte kunde sova,åkte akut till östra och gjorde ultraljud och tog prover,men inget var fel på bebben. Dom trodde jag hadde fått ett virus och inflammation på revbensfästena.Gör lika ont som att göra sönder ett revben,har gjort det tidigare utan att vara gravid.Men ring och kolla för säkerhets skull.
    Jag har haft inflammation i vävnaden mellan revbenen. Kunde knappt andas för att det gjorde så fruktansvärt ont. Kändes typ som om man blev huggen med kniv i bröstkorgen. Ledsen
  • Bonnie 69

Jag hostade sönder ett revben på min högra sida precis där du beskriver det. Det var 6 veckor sen nu. Har hostat mig igenom hela min graviditet utan att dom hittat något fel på mig. Tagit alla prover som går + lungröntgen. Är nu i vecka 38 och smärtan är över. Fick åka in på akuten när det small till i revbenet efter en hostattack. Blev sjukskriven och ordinerad citodon + hostmedicin. Men det gjorde fruktansvärt ont. Inte alls kul om det är så. Men tyvärr finns det inget att göra förutom att vila. Lycka till.

• Therses

Här är en till som under rejäl förkylning hostat sig till spricka i revben (alt. muskelinflammation.) Inte är det kul och ont gör det att andas och röra sig. Läkaren sa att det tar ett par veckor innan det går över. Så till dess är det sjukskrivning, hostmedicin och alvedon som gäller. Är gravid i vecka 31 med tvillingar så det var otympligt redan innan... men, men inte mycket annat att göra än att vänta på att det ska bli bättre. Hoppas du mår lite bättre nu i alla fall.

Svar på tråden Nån som har hostat sönder revben?