• Ganesh

Första mensdagen, när räknas den?

När är första dagen på mensen? Förra veckan fick jag små flyttningar, som gammalt blod, som började några dagar förre BIM, dag 27. Min vanligaste cykel är ca 32 dagar. Jag hade små flytningar i fem dagar och sedan fick jag "riktig" mens i två dagar med värk och riklig blödning. I vanliga fall har jag mens i ca 4 dagar. Jag slutade med piller i augusti så det borde ha kommit igång normalt nu.

Så frågan är alltså skall jag räkna 1:a mens dagen när den först lilla flytningen kom eller skall jag räkna den dagan det riktigt satte igång med jätte värk och allt?

Jag använder inte ÄL stickor och kunde heller inte märka några flytningar vid ÄL förra gången. Har inte kollat tidigare heller.

• Svar på tråden Första mensdagen, när räknas den?
  • nelli

Jag räknar från första dagen jag får en blödning och denna månad har jag kört med ÄL-stickor och det har visat rätt.
    Mitt tips är att om det forsätter på det sättet som du beskriver det på, så testa med stickor.. Så vet du säkert.

• lilla rosen

Om din menscykel är 32 dagar så har du ÄL mellan den 13-16 före beräknad mens. Jag tror att det är så man räknar, rätta mig om jag har fel.
    Kanske du ska kontakta gyn för vidare undersökning. Har du haft cystor så kan det vara det som stör. När du får din mens blöder det och kan komma som röda slemtrådar. Sen får man ont och det molar och värker i livmodern och ryggen. Då räknar man mensens första dag. Hoppas att du förstod detta för det kan verka rörigt.
    Kram

• Ganesh

Tack,
    Det brukar inte vara så här därför ställer jag frågan. Jag blev förvånad när mensen kom tidigre än beräknat samt sedan inte kom igång på riktigt förrens efter fem dagar.

Det är ju bara att köra på och invänta nästa ÄL och BIM men man blir ju så stirrig av detta väntande.

• Malou

Hej!

Första mensdagen räknas från den dagen du börjar blöda "på riktigt" med färskt rött blod och eventuell menssmärta. Jag har alltid småblödningar innan mensen precis som du beskriver, men jag vet att jag ska räkna första mensdagen från den dagen jag får ont. Jag har kollat detta med min gynekolog så det ska stämma.

Lycka till i verkstan!

Hälsn. Malou

Svar på tråden Första mensdagen, när räknas den?