• Mushmus

Nagelklippning, när började ni?

När började ni klippa naglarna på era små bebisar?

Vi fick på BB höra att man skulle vara försiktig med att klippa naglarna på bebisen under "den första tiden" eftersom nagel och hud var ihopväxt på nya bebisar. Om man nödvändigtvis skulle göra något åt naglarna så skulle man fila dem.

Eftersom jag nu ser ut som om vi har en vild katt hemma, på bröst och hals ( ), och vår lilla (som nu är 2 och en halv månad gammal) inte alls är förtjust i filning av naglar utan protesterar högt, ljudligt och sprattlande, undrar jag när ni började klippa naglarna på era små? Har det fungerat bra?

Tack på förhand för alla inlägg...

• Svar på tråden Nagelklippning, när började ni?
  • Jungfru1985

du kan börja klippa..ta d vid ett tillfälle då barnet e lugnt..d funkar perfekt att göra d på skötbordet för oss..jag har gjort d sen 2 månaders ålder..viktigt tror jag är att barnet inte sliter bort handen..

• Eliama

Tror hon var omkring 2 mån när vi började klippa naglarna på henne. Mkt enklare än att fila.

• Viken79

Jag började nog klippa lite tidigare än så till och med, och det har gått jättebra.

• susanna82

från början så fort det gick!

• MiReDe

Från att hon var ca: 2 månader. Ibörjan rev jag av dom, fick höra att man skulle göra det, inte fila. Vad olika dom säger.
    Jag klipper när dottern sover, det går bara att göra det då då min dotter inte är så samarbetsvillig på den punkten.

• Norpan81

vi har klippt, killarna har båda haft jättelånga naglar när de föddes så det har inte varit ngt problem att klippa.

• Mysfamiljen

Jag började också klippa tidigt säkert efter några veckor. På BB hos oss rekommenderar de att man river naglarna men jag tyckte att det kändes som hela nageln skulle följa med! Jag sätter min lilla flicka i knät och klipper när hon är ammad och nöjd.

• Mushmus

Tack för alla svar.

En följdfråga bara, klipper ni med nagelsax eller nagelavbitare? Vad fungerar bäst och är enklast?

• Isabellesmamma

till mej sa dom att första månaden ska man undvika det.
    ..men det tog nog mer än 2½ mån innan jag vågade _klippa_. går bäst att göra det då hon sover tycker jag! annars knyter hon näven, eller drar bort handen...

• MiReDe

Nagelsax, inte en sådan för bebisar...tycker den är så klumpig. En vanlig nagelsax, ganska smal och böjd är den.

• Axxa

Tror han var 1½ månad när jag började klippa sonens naglar... de växer så fort och om jag inte klipper dem var 3:e eller 4:e dag river han sig själv i ansiktet (omedvetet såklart).
    Han är nu 3½ månad och har jättehårda naglar så.... tror du kan klippa din sons naglar med gott samvete. Ludde sprattlar lite när jag klipper naglarna men jag tar det lugnt och försiktigt och det brukar gå bra....

• mammatillpojkar

så länge som naglarna va mjuka så rev vi av dom (fick rådet av andra mammor, bb och bvc) men sen när dom blev hårda så klippte vi dom

• Themis

Jag använde en polerfil i gummi och mjukt mjukt "sandpapper" från H&M och filade försiktigt ner bebisnaglarna från början, varannan till var tredje dag-de växte ju så fort.

Minns inte när vi började med vanlig nagelklippare men först klippte vi medan han sov, från 1.5 år har vi klippt fingernaglarna när han är vaken men tånaglar fortfarande klipps under middagsluren för han är tokkittlig så det GÅR bara inte när han är vaken.

Svar på tråden Nagelklippning, när började ni?