• michiagnes

Mulattbarn- födelsemärke?

Undrar om det är vanligt med blåa födelsemärke på mulattbarn. Min dotter har lite på axlarna och vid rumpan som har funnits där sedan födseln. När jag var på sjukhuset en gång trodde dem att det var blåmärken och jag kände mig så uttittad och misstänkt för att jag slagit henne. Min barnmorska sade att de flesta mulattbarn har sådana och att det hette något speciellt men kommr inte ihåg. Hon sade att de som trodde att det var blåmärken bara var outbildade, kändes skönt.

• Svar på tråden Mulattbarn- födelsemärke?
  • zazla

Min ena syster (har två mulattsystrar) har också det. Så det stämmer nog

• solin

Det kallas mongolfläckar. Min son har på rumpan och i svanken, är vanligast där har jag hört. De kommer försvinna när barnet blir äldre.
    Barn med afrikansk/sydamerikansk/asiatiskt ursprung har ofta det.

• jenny24

ja, det heter mongolmärke och sitter oftast på nedre ryggen eller stjärten. Min son har på rumpan

• vindy

Min son har en liten mongolfläck på insidan låret. Mest vanligt som solin säger på rumpan och svank men kan även finnas på andra ställen.

• Meduziz

Jag är mulatt och jag har ett på bröstet. Det har blivit brunt nu men var mera brunblått när jag var yngre.

Det ser numera ut som ett stort födelsemärke men inget man direkt lägger märke till.
    (det är ungefär 2,5cm långt och 1cm brett)

Purrstjärnan Jenna Jamsons ägarinna...
  • Miani

Min dotter som är svensk/mexikansk/amerikansk har en mongolfläck nere vid svanskotan.

• anden 2006

Min dotter som är svensk-indier har en mongolfläck vid sidan av svanskotan.

• Maggan86

Min dotter har oxå det, hon är albansk, tysk och filippinsk..
    på ryggen, som du säjer det ser ut som blåmärken.
    på BVC sa hon att det var vanligt och att det försvinner oftast innan de fyllt fem år. sen så skrev hon ner att Elita hade dom så att ifall de börjar ifråga sätta på dagis sen så finns det bevis på att det är helt normalt.

• SassieStar

min kompis har ett mulatt barn (min gudson) han har som ett jätte stort blåmärke i svanken, och jag trodde att det var ett blåmärke först men det har han haft sedan födsel!

Svar på tråden Mulattbarn- födelsemärke?