Kan man ha vaniljkräm som fyllning i vetebullar?
Jag ska baka bullar idag.
Göbben min är toookig i vaniljbullar så jag undrar om man kan ha Marsan-vaniljkräm som fyllning istället för den vanliga fyllningen, ni vet. Utan några missöden alltså?
Jag ska baka bullar idag.
Göbben min är toookig i vaniljbullar så jag undrar om man kan ha Marsan-vaniljkräm som fyllning istället för den vanliga fyllningen, ni vet. Utan några missöden alltså?
Oj, vet inte, men det låter jättegott!
Jag har haft det i runda vetebullar i alla fall. Sådana som man gör av små runda plattor som man lägger fyllning på och formar till en boll. Efter gräddningen penslar man med smör och doppar i strösocker. Det var gott och mycket uppskattade av gamlingarna på hemmet där jag jobbade när jag bakade dem.
Japp, det har jag haft. Men det smakade inte så mycket vanilj som jag förväntat mig.. kanske hade för lite Marsan i..
Man borde ju kunna ha en blandning av smör/margarin o vaniljsocker i alla fall.
japp dt kan man å dt e jättegott! Sugen jag blev nu...
ja det kan man! blir supergod vaniljsmak.
EKJ76 måste ha haft för lite i?
Förmodligen
Ok, nu blir göbben glad. Hur mycket är för lite EKJ76?
Hej
Fyllda bullar (grunddeg)
2 dl kaffegrädde eller mjölk
25 gr jäst
75 gr smör
3 msk socker
1 ägg
ca 8 dl vetemjöl
Ljumma vätskan till ca 37 grader lös upp jästen i lite av den. Rör smör och socker smidigt. Tillsätt ägget jästen och resten av vätskan. Arbeta in mjölet. Låt jäsa till nästan dubbel storlek.
Fyllning.
3 dl marzankräm
Kavla ut degen till en stor fyrkantig kaka. Skär i fyrkanter eller runda om du vill det. ca 8-9 cm.
Lägg en klick av fyllningen på varje fyrkant
Nyp ihop bullar till små knyten.
Lägg dem med skarven neråt i vanliga pappersformar ( de man använder när man gör kanelbullar)
Låt jäsa väl.
Grädda i mitten av ugnen i ca 10 min.
Pensla de nygrä'ddade bullarna med smält smör och vänd dem genast i strösocker.
Vi gör så ofta!!
Har nån gång lagt även lite avniljsocker för extra vanilj-smak!!
Man kan hälla i en tesked konjak eller mandellikör eller apelsinlikör i krämen för extra smak, om man har.