Tämja en undulat??
Hade t'nkt köpa tv undulater på 7 månader, men dom var inte handtama.. Är de för gamla för att bli det nu??
Är det svårt att fixa?
Hade t'nkt köpa tv undulater på 7 månader, men dom var inte handtama.. Är de för gamla för att bli det nu??
Är det svårt att fixa?
Nej, det är inte för sent. Men det är jättesvårt att få två undulater lika tama som en. Mycket lugn och tålamod krävs. Och det kommer ta tid. Jag har haft undulater, oftast en. De har blivit oerhört tama. Suttit på gaffeln när man käkat spaghetti, traskat omkring runt tallriken, ramlat ner i vattenglaset med huvudet före osv osv osv. Jag har vid ett tillfälle haft två undulater samtidigt. De blev aldrig tama på samma sätt. De har ju varandra då.
skulle inte heller rekomendera två stycken. Jag hade under en period 1 undulat som blev jätte tam, låg och gosade med gosedjuren i min systers rum hela dagarna, traskade tunt på huvudet och gosade massor, sen så skaffade vi en till, visst var han fortfarande tam, den nya blav också tam, men han tydde sig till henne istället för oss, så det blev inte längre gos i soffan Köp en är som sagt mitt tips.
Köp absolut inte bara en! Undulater är flockdjur och ska du inte vara hemma med den hela dagarna ska du ha minst två! Jag har 4 undulater och jag tycker att två av dem blir mer och mer tama. Det är inte försent. Min äldsta är 8 år.
Kan säga att min första undulat hade jag i 2 år och han blev jättetam just för att jag var hans flock och när jag skaffade en till undulat så var han fortfarande lika tam.
melonpuss: lite så tänker vi också.. Fåglar är ju smarta och kräver säkert sitt. Har aldrig haft en fågel, men kommer ju inte vara hemma med den jämt!
Så om de är två så kan jag gissa att de mår lite bättre iaf.. Även om inte jag får ut mest möjligt av det så är det ju djurets bästa som räknas.
Skönt att höra att du tänker så =)
jag undrar en sak bara.. låter undulater mycket? tänkte om dom kvittrar och håller på hela tiden? Typ på natten??Eller är de ganska lugna... På djuraffären låter de ju en hel del.. men då är de ju även ganska många.. .:)
Undulater kvittrar inte. De tjattrar. Och de kan prata öronen av en. På nätterna är det tyst. Jag brukade lägga över en duk över buren när jag gick och lade mig som för att visa att "nu är det natt, nu är det dags att sova". Lite kuttrande brukade det vara, men sen var det tyst. Har du två undulater så låter de lite mer. De pratar ju med varandra.
Näe de låter inte så mycket men som birgitta säger så pratar de med varandra men de e lite mysigt! När det är mörkt sover de så nu när det blir mörkt vid 16 så får man ha en lampa tänd annars får de så korta dagar.