• Roisin Dubh

Sover utan täcke

Milla vägrar ha täcke på sig när hon sover. Vaknar arg som ett bi och sparkar av sig det kvickt om man försöker lägga något på henne. Det går bra när hon ligger hos mig under täcket i min säng men inte när hon ska sova själv.

Av någon anledning så verkar hon inte alls frysa om ben och fötter, inte ens när hon bara har T-shirt på sig. Alltid varm som en kamin även när vi andra tycker det är kyligt i rummet. Själv skulle jag frysa ihjäl om någon drog av mig täcket så jag kan inte förstå varifrån hon fått detta.

Hur sover era barn? Har alla täcket på sig eller finns det fler barfisar?

• Svar på tråden Sover utan täcke
  • Roisin Dubh

Glömde nämna...

Milla är 9 månader gammal

• Twilight

Min dotter, snart ett år är likadan... Ska INTE ha täcke, inte ens när hon ligger hos oss.
    Har också funderat på varför... Jag fryser nästan ihjäl utan täcke =)

• Fille Fjonkan

Agaton (8 måander) sparkar också alltid av sig täcket, även när jag bara lägger det lite, lite över hans små ben och bara fötter
    Däremot går det utmärkt att ligga under mitt täcke, så att jag inte kan dra upp det över axeln på mig utan att det kommer över huvudet på honom...

• Hella

Ja samma är det här. Emil (9 månader) vill absolut inte ha täcke. Han vaknar också om vi lägger på honom täcket. Han vill inte ens ligga under mitt täcke
    Men nu har han sovit i sin egen säng tre nätter i rad!!

• pl77

Lowe har alltid sovit utan täcke och sparkat av sig det om man försökt...fram tills han fick Nalle Puh påslakan i julklapp!!!! Han är 1,5 år nu...

• ElinÖland

Hej!!
    Minna sover utan täcke, nu på vintern är det rättså svalt här inne, men hon har en pyjamas på sig och det verkar räcka... Hon sparkar också av sig täcket! Mvh ElinÖland

• tinna

Japp, Jakob sover helst uppepå täcket. Försöker vi pilla över täcket så vaknar han och blir arg. Han kan ibland ha lite täcke över fötterna om man lägger dit det försiktigt när han sover djupt. Vi har rätt kallt så han har långärmad/långbenad pyjamas. Han är också nio månader!

• Cybermum

Min fröken snart 11 månader sover med en tunn flese filt, annars sparkar hon av sig, De flesta små barn blir väldigt varma under natte tid eftersom de inte kan svettas lika bra som en vuxen och reglera värmen, så länge hon inte själv säger till att hon fryser, Låt henne sova som hon vill, Huvudsaken hon sover gott...

• Firren

Mina killar har alltid sparkat av sig täcket och aldrig visat tecken på att de fryser varken i sängen eller annars. Min äldsta desutom vill ofta inte ha pyjamas utan sliter av sig den med. Han kan vara jättekall när han kommer till en på nätterna. Min minsta behåller i allafall pyjamasen på.

• Sannah

Gabriel (även han snart nio månader) sover bäst om han inte har täcke på sig. Lägger man det på honom, så sover han lite småoroligt.
    Vi har väldigt svalt (ofrivilligt) i sovrummet, så jag fryser järnet, men Gabriel är varm som en kamin.
    Däremot så vill han gärna ligga under mitt täcke.

• Maggis

Melker är expert på att sparka av sig. Och nu när han börjat fara omkring som en propeller i sängen, ligger täcket lite var som helst för det mesta. Men han verkar inte heller frysa särskilt. Nu har vi haft lite kyligt här hemma i värsta minusgraderna men han tycks inte bry sig alls. Men jag smyger allt in och lägger på honom ibland. Med lite tur får det ligga kvar.

• Sunshine81

Hej samma här, allttid ska han sparka av sig täcket, Men när han somnat djupt tar jag på det för han blir ändån kylig om benen men han verkar inte frysa för då hade han ju inte velat ligga utan. Men så fort han vaknar så åker det av. Konstigt....

• Zaphire

Min Moa på ett år sover inte heller med täcke på sig. Hon avskyr när man försöker lägga ett på henne. Så nu brukar vi bara lägga täcket bredvid henne. Hon är också alltid väldigt varm på nätterna. Hon har alltid dock pyjamas på sig :)

• Tin o Trolls mamma

Mina barn är väldigt varmblodiga av sig och har inte gärna mer på kroppen än de absolut behöver. Själv kan jag ligga påbyltad i joggingdress och extra tröja under, raggsockor och vanliga strumpor och med täcke och gärna en extra filt. Då kan sonen ligga bredvid och tycka att det är skönt i bara kalsongerna och utan täcke. Borde kanske kolla upp min sködkörtel eller nåt?? Dottern min är också lika varm av sig som sin bror.

Ekorren//T&Ts mamma

• Mamma på heltid

Min tjej är 1 år o 7 månader och hon vägrar använda täcke än i dag och det har varit så sen hon föddes.
    Heltäckande pyamas så överlever de.

• Nilla81

Min dotter är 15 månader och hon vägrar täcke. Blir arg när man lägger över. När hon var nån månad funkade det bra med täcket. Det är nu senare som hon vägrar. Hon är ifs ganska varm av sig. Kanske är det...

• Wilja

Här finns en till täckesvägrare!! =)
    Han är 15 månader och vill sova i pyjamas men INTE nått mer!!
    Brukar stoppa om honom flera ggr, men det åker bort illa kvickt!
    Han gör det till och med i sömnen!

• therese

Vad kul! Min tjej är också "täckevägrare"! Hon blir arg och sparkar av täcket eller filten eller vad man nu försöker stoppa om henne med.
    Vi har långärmad o långbent pyjamas på henne så att hon inte ska frysa.

• BigMama

har två små "barfisar" som inte vill ha täcke och nästan alltid är heta som kaminer

Svar på tråden Sover utan täcke