• NK80

Behöver tips: Förnya badrum utan att renovera!

Tjena!
    Har precis flyttat in i en bostadsrätt, älskar de verkligen men det är små skavanker som behövs för att lyfta upp stället till WOW känsla.
    Badrummet är fruktansvärd tråkig, plastmatta, matta (ja ni vet, plast) på väggen, halva väggen är kakel (fanns badkar där förr)
    Jag undrar om man kan måla eller piffa upp väggen där kaklet inte finns. Kan man måla på den väggen eller ska man låta bli och vänta på HEL renovering om typ 5 år? (men jag vill inte vänta så länge med att piffa upp badrummet)

Snälla, jag behöver tips och skulle bli själaglad om ni hjälpte mig lite på vägen

Mamma till Colin ♥
  • Svar på tråden Behöver tips: Förnya badrum utan att renovera!
  • VärstaGrymmaTjejen

Om man får måla på väggarna vet jag inte, det får du nog höra med bostadsrättsföreningen innan först iaf, annars är ju det en lätt sak att göra. Sen gör det faktiskt mer än man tror att köpa snygga saker. Släng ut alla söndertvättade gamla handdukar och den fula badrumsmattan. Köp en mjuk STOR matta och handdukar i samma färg. Sen köper du nån fin stor tavla med passande motiv och händer upp. Och ett par snygga hyllor. HAr du duschdraperi finns det ju supersnygga såna!

Jag är inte dum... Jag har bara otur när jag tänker!
  • NK80

VärstaGrymmatjejen, Ja, innomhus får vi nog göra som vi vill, det bryr sig noginte b-föreningen om. Vad jag mena var.. kan man måla på plastvägg (vad 17 heter det egentligen?)

Tack för tipsen dock! Jag ska byta ut alla handdukar SNARAST möjliga!

Mamma till Colin ♥
  • NK80

Skulle verkligen uppskatta om detv ar fler som kom med lite mer idéer! *ler jätte stort*

Mamma till Colin ♥
  • N1an

Nytt badrumsskåp
    Ny toasits (finns ju i trä och med möster på)
    Matchande handdukar, badrumsmatta och duschdraperi
    Kanske sätta upp en hylla eller två där ni kan ha lite finare korgar med schampoo, tvättmedel och sådant man inte gärna vill ha framme och en blomma
    Plocka undan "onödiga" saker så att badrummet inte ger ett plottrigt intryck

• Majälva

Vi lider lite av samma problem, eller snarare att vi inte vill lägga ut 100 000 kr på att renovera ett badrum i ett hus vi inte vill bo väldigt länge i, och där vi inte tror att vi kan räkna hem de pengarna vid en försäljning.

Vi har hört oss för om målning av plastmatta, och har fått rådet att provmåla på undanskymt ställe, för att se om det går att måla. Plastmattan kan nämligen innehålla mjukgörare som reagerar med målarfärgen så att plastmattan blir "kladdig" och aldrig torkar. Det kan visst skilja från matta till matta, men man ska nog inte ha för stora förhoppningar. Har själva inte fått tummen ur för att testa ännu.

• Jossanundercover

Här kommer några förslag:
    * Måla taket
    * Måla plastmattan på väggarna.Hör dig för med experter på färgaffären och testa först om det går på din vägg.
    * Måla kakel med porslinsfärg eller sätt upp häftplast ovanpå kakelplattorna. (Finns enfärgade och mönstrade att köpa)
    * Ny fogmassa mellan kakelplattorna fräshar upp otroligt mycket och ger en helt ny look beroende på viken färg man använder..
    * Nytt badrumsskåp/spegel
    * Toasits
    * Belysning gör mycket..Småspottar i taket är sååå mysigt!
    * Plastmattan på golvet kan fräshas upp med lite polish som finns att köpa på färgaffären, då blir den blank och fin igen..Köp dock hellst en lite dyrare, icke miljövänlig eftersom den håller SÅ mycket bättre.

Nu kommer jag inte på mer! Men lycka till!

• jassikan

Förutom det som nämts redan kan du även byta ut kranen till handfatet, ganska enkelt och inte allt för dyrt beroende på val.
    På kaklet kan du också sätta kakeldekor, vanlig eller med struktur, eller kanske gelgems.
    En uppsättning nya handdukar, nytt duschdraperi och ny badrumsmatta, nya krokar, toapappershållare etc. kan också göra en hel del.

• Majälva

"Köp dock hellst en lite dyrare, icke miljövänlig eftersom den håller SÅ mycket bättre."

Nä, det håller jag verkligen inte med om. Köp helst en miljövänlig eftersom vår planet håller SÅ mycket bättre då.
    Vem bryr sig om ett blankt badrumsgolv om våra barn inte har en jord att vistas på?
    www.familjeliv.se/Forum-5-156/m14223784.html

• Jossanundercover

Majälva: He he! Jo det har du helt rätt i MEN det miljö"vänliga" polishen är inte heller speciellt vänligt mot miljön eller oss själva-tyvärr!! Och om man ser det som så att man inte häller ut den överblivna polishen i toan så gör det inte så mycket större skada..

• Callina

Som redan har skrivits tidigare gör en matta jättemycket. Jag köpte faktiskt en stor vit trasmatta som jag lade in, den täcker nästan hela golvet (som är brun plastmatta)

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont
Svar på tråden Behöver tips: Förnya badrum utan att renovera!