Sagor är ju idiotiska!
Vi fick pengar i doppresent till lillan, så jag köpte en sagosamling av bröderna Grimm till henne. Men herregud, ska man faktiskt läsa det där för småbarn, eller för barn överhuvudtaget.
Jag hade ingen aning om att originalversionen av Askungen är så grym. Där finns minsann inga gulliga möss, goda féer eller pumpor som blir vagnar.
Däremot så skär en styvsyster av stortån och den andra hälen för att skon ska passa. Och på slutet försöker fåglar hacka ut ögona på dom.
Och Snövits styvmor tvingas dansa omkring i glödheta skor tills hon dör.
Och Hans och Gretas styvmor övertalar pappan att lämna dom i skogen för att dom bara har ett halvt bröd kvar att äta. Herregud, är det allt dom har kvar lär det nog inte spela nån roll om dom dumpar barnen i skogen. Och sen kommer dom till häxan som tvingar Greta att bära in vatten för hon ska slakta och koka Hans. Och när dom kommer hem till pappan så är styvmor död och de lever lyckliga i alla sina dar. Borde dom inte vara arga på honom som lämnade dom ute i skogen att svälta ihjäl?
Och Rapunsel ska vi bara inte tala om. Först stjäl den blivande fadern rapunsel av en häxa som säger att han måste ge barnet till henne. Och han protesterar inte ens. Sen låser hon in barnet i ett högt torn utan dörr. Hur låser man in nån om det inte finns en dörr?
Och när häxan kommer dit med mat så klättrar hon upp i Rapunsels hår? Men hur kom hon upp dit till att börja med och innan håret blev så långt att det räckte till? Hon måste ju ha en stege nånstans, varför inte använda den istället.
Sen när prinsen hittar henne så tar han med en sidentråd om dagen så att hon kan väva en stege åt sig. Varför gör han inte en stege själv? Eller tar med ett helt garnnysten på en gång, så det går fortare att väva? Och varför märker inte häxan att Rapunsel väver en stege?
Är det faktiskt meningen att man ska läsa den där skiten för sina barn?
(Fast jag måste erkänna att jag älskade sagor när jag var liten, innan jag började analysera sönder dem. )