• Nallemajatjejen

kastrera/ej kastrera hankatt?

Vi har preicis fått hem en hankatt och eftersom uppfödaren sa att han var könsmogen och att vi nog borde kastrera honom snart så bokade vi en tid. Men nu börjar jag tveka... Han är jättelugn och det enda som kan tyda på att han är könsmogen är att han jamar väldigt och att man ibland kan känna en svag svag doft från urinen (när man är precis vid kattlådan). Blir vekrligen alla hankatter galna och jamar och skriker och klöser? jag skulle gärna använda honom till avel fram över om vi inte kasterar honom eftersom han är så fin (han har även fin stam)....

• Svar på tråden kastrera/ej kastrera hankatt?
  • amathea

Om du vill använda honom till avel och inte har besvär av honom så kastrera honom inte.
    Men när du satt den kull du vill ha med honom, kastrera honom då.
    Så slipper man alla oönskade katter!
    Såvida han inte ska va enbart innekatt, för då spelar det ingen roll, så länge han inte är besvärad av katterna utanför.

Sen kan en kastrerad hankatt bli lugnare och hamna mindre i bråk...
    kan va bra ifall han ska va ute!

• Nallemajatjejen

Han ska vara ren innekatt. Men man är ju lite orolig för att han ska börja märka revir innomhus... Överallt när man söker på internet så står det att man bör kasterera dem....

• Nallemajatjejen

kom igen nu alla kattvänner...

• amathea

Personligen tycker jag att rena innekatter bör kastreras ändå.... eftersom deras revirbehov minskas drastigt.
    En hankatt kan ju ha enorma revir!
    MEN, nu e de ju så att du vill använda honom i avel, och då ska du absolut vänta med kastrering
    är han dessutom inte besvärlig så....
    Använd honom i de kullar du vill, och kastrera sen.
    Så kommer han troligtvis trivas ännu bättre hemma.

Men använd du honom i avel först!

• twentyone

Helt klart kastrera honom om han ska vara innekatt.
    Plågsamt för dem annars, tänk själv att gå och vara kåt och aldrig få nåt? ;).
    Dem brukar bli lite tjockare, och mycket lugnare och keligare som kastrerade med ;).
    Det finns inga nackdelar med kastrering. Jag vet inte om alla katter blir "galna" om man inte kastrerar dem, men i vilket fall tror jag det är det bsästa för djuret med kastrering.

Om du vill använda honom till avel ska du dock inte kastrera honom, men om han är könsmogen nu, varför inte "avla" lite på en gång? ;)

Lycka till!

• Nirnaeth

Själv tycker jag att alla katter som inte ska gå till avel bör kastreras.
    Hanar kan bli väldigt jobbiga om dom inte "fixas".
    Mina var jättelugna, men sen började dom vråla och vara väldigt rastlösa. Dom försökte även "sätta på" varandra, vilket ledde till ännu mera skrik å vrål. (såklart) Klappade man dom på magen, så kom snoppen fram, och var man inte tillräckligt uppmärksam så fick dom även utlösning. Vilket blev ganska snuskigt.

• Myran2

Jag har själv två hankatter som är kastrerade och skulle inte vilja ha det på annat sätt. Mina katter började jama, kissa på fel ställen osv, vilket gjorde att jag kastrerade dem. Även om du inte har problem med sådant nu så kan det ju uppkomma senare. Vänta lite och se vad som sker!

• snobben

ja, ska du inte använda honom till avel så bör du kastrera honom. Risken är stor att han börjar pinka lite här och där. Dessutom är deras jamande inte allt för kul att höra dygnet runt. För kattens skull bör du kastrera honom, det mår han bättre av.

• Jos

Vi har en ettårig tjejkisse som är som tokig just nu..hon står och jamar som bara den vid ytterdörren klöser och hoppar upp mot handtaget..
    Det är så man kan bli tokig..

Vi vet att det är en hankatt som springer runt där ute..därför vill vi helst inte att hon ska gå ut..

• delifi2

ja har en han katt å ja kastrerade honom förut, trodde han skulle bli fet som man läst om men han e lika liten som när vi fick honom

• amathea

Delifi2

Har inte heller varit med om att mina kastrerade katter har lagt på sej... men jag tror att det beror mycket på om dom är lika aktiva, plus att man håller koll på dom!

• Liria

Ingen avel=kastrera.

Vi kastrerade en av våra hankatter dagen efter att han kissat inne för 2:a gången. Vi skulle egentligen ta en kull efter honom, men det var inte värt det, vill inte ha en kissande kattkille inomhus.

Nu är han en stor och ståtlig och lagom tjock (nåja ) kille i sina bästa år. Han är väldigt sällskaplig och springer och busar runt med de andra katterna. Vet inte om jag tycker att han är så mycket slöare än någon av de andra katterna. Supermysig är han iallafall

• HaltaLotta

Jag tycker också att katter som inte skall användas tll avel skall kastreras, även innekatter. Det kan hända att dom smiter och gör någon katt på smällen, vilket ofta leder till att en hel kull med kattungar får sätta livet till.
    Givetvis är ägaren till honan ansvarig för det också, men du slipper ha det på ditt samvete i alla fall!

Svar på tråden kastrera/ej kastrera hankatt?