• maddis88

Hjälp mig! Svart gegga i örat?!

Jag är hundvakt åt tre st tibbar..
    En av dem hade öroninflammation när jag fick dem. Jag har behandlat henne med salva men slutade när hon hade varit symtomfri i 2 dagar. Men nu rinner det ut en svart gegga ur hennes öra?
    Hon verkar inte ha ont och hon kliar sig bara lite.. Har nu börjat med salva igen men vad kan det vara?!

• Svar på tråden Hjälp mig! Svart gegga i örat?!
  • teddy

Önskar jag kunde hjälpa dig ... Vad har hon/han mera för symtom?

• Poffan

Luktar de konstigt ur örat? Då kan de va inflammation som inte riktigt vill ge sig. Då blir de till att ringa vet. på måndag. Om inte hunden visar att den har ont. Har den de så kanske du kan ringa för rådgivning och höra va du kan göra hemma.

Vad e de för salva du smörjer me?

öronskabb är även svart-kletigt-geggigt, och väldigt kliande.

• Poffan

Hur många dagar behandlades hunden totalt?

• maddis88

Jag tror hon behandlades i 4-5 dagar.. Kan mycket väl vara öronskabb då.. Jag kommer ju inte ihåg vad salvan heter men den luktar oljefärg typ..
    Hon mår hur bra som helst annars. Pigg och glad, äter bra och är busig som vanligt..

• Poffan

Är de en gul salva i en liten flaska me brunt lock? Den har iaf vi haft när vår hund haft öroninflammation och även när han fick öronskabb.
    Men har de inte gått över så va ni antinge för snabba me att avsluta kuren eller så bet den inte riktigt. Så hur som tycker jag att ni ska ringa vet. på måndag så att ni kan få prova nåt annat. Går hundar för länge med öroinflammation så kan den bli kronisk.

Lycka till och hoppas att vovvsen mår bättre snart!

• maddis88

Nej den är i en vit/röd tub.. Åh tack så mycket för hjälpen! Ni tror inte jag behöver vara orolig va?
    Jag ringer det första jag gör på måndag..

• Poffan

Näe de behöver du inte.
    Ska hämta en text från Agrias fråga vetrinär så får du läsa så blir du lugn. =)

från agria.se ,

Öroninflammation ? otit- kan uppstå i olika delar av örat. Inflammation i ytterörat är vanlig hos hund. Hos unga hundar och hundar som har nära kontakt med katter förkommer ibland öronskabb, vilket i regel är ganska lätt att behandla. Skabben kan orsaka bakterietillväxt i örat, vilket kan leda till kronisk öroninflammation.

Man bör vara observant på hundens öron. När en inflammation väl uppstår kan förloppet vara ganska raskt. I regel behandlas hunden med örondroppar som föreskrivs av veterinär. Man ska också noggrant men varsamt rengöra hundens öron och ta bort öronsekret i ytterörat och hörselgång. Om hunden går en längre stund med öroninflammation blir det infekterade örat ömt och hunden kan börja gå snett med huvudet med det inflammerade örat neråt. Om hunden har klåda i örat kan det bero på en öroninflammation.

Oftast räcker ett eller ett par besök hos veterinär samt medicinering för att få bukt med öroninflammationen. I vissa fall med allvarligare, kronisk öroninflammation kan det bli aktuellt med mer avancerad veterinärvård.

Det är ovanligt att öroninflammation leder till att hunden blir så dålig att den måste avlivas. Upprepade inflammationer under flera år kan dock ge nedsatt hörsel och försämrat balanssinne. Det kan också ge lynnesförändringar som direkt kan härledas till hundens förändrade hörsel och öronvärk.

Text: Veronica Gomes Hansson

• Poffan

Ha en bra kväll/natt nu!

Natti

Svar på tråden Hjälp mig! Svart gegga i örat?!