• JozephineEriksson

Att resa till THAILAND utan hotell.

Alltså. Det är enkelt att boka ett flyg utan hotell, men sen då? Nån som vet om det är enkelt att bo i Thailand på det viset? Utan förbokning?
    Nåt man behöver tänka på innan man lämnar Sverige? Eller nåt över huvudtaget?
    Klarar man av att resa så, fast man aldrig gjort det förr, tro??
    Vad är ca priset för boende per natt/vecka?
    Vart är det enklast? Överallt i landet, eller bara på vissa delar??
    Berätta dina erfarenheter.

Tacksam för svar på endas en fråga
    Vet att det blev lite mkt..

• Svar på tråden Att resa till THAILAND utan hotell.
  • Felicia6

Bäst är att ni bokar 2-3 första dagar hemifrån, och sen bokar på plats eftersom.

Min mans syster är in thailand en ggn per år och har alltid gjort så.
    Ska vara huuur mycket billigare som helst än att boka hemifrån.

Du skulle kunna kolla på lokala hotell som finns på nätet oxå, om du vill boka i förväg ändå.

18/11 bär det av till Thailand på bröllopsresa
  • flislisan

Hej!
    Har åkt flera gånger utan att boka nåt i förväg och det är alltid lika smidigt! Jag har rest genom hela Thailand och inte märkt att det ska vara nå svårare på något visst ställe, tvärtom det brukar vara svårt att välja bland folk som vill att man ska komma och bo hos just dom. I Bangkok är det dock bra att veta namn på tex en gata där man i förväg vet att det finns hotell/hostels på...som tex Khao San Road för då har man något mål...för staden är ju otroligt stor. När det kommer till priser så finns det allt från superbilligt ...ca 30:-/natten till urlyxigt och hur dyrt som helst, det är bara du som sätter gränser! Ska du bo på de allra billigaste hostels eller guest-house så räkna inte med att dom är jätte fräscha :)
    Lycka till!

• Kaffekopp

Man ska alltid boka första dagarna, sen är det mycket billigare att boka på plats, hitta det som man tycker har bäst läge och ser bäst ut. Det är mycket billigare än att boka innan och hemifrån, man kan nästan alltid pruta lite.
    Priser varierar från var man är i Thailand :)

• JozephineEriksson

Hur går det att åka på sommaren? Nån som vet? Priser flyg? Är det billigare då? Kan man sola och bada, eller blir man ner-regnad?

• LadyHell

jag å sambon åkte utan att ha nåt bokat, gick jättebra. hade bara med oss lite underkläder och tandborste typ. en ryggsäck var med det allra nödvändigaste. sen när vi kom fram bad vi taxuchaffisen köra oss till ett bra billigt hotel, stannade där 2 nätter sedan drog vi vidare. lycka till och ha så kul =)
    (sitter här och e avis)

• Kaffekopp

Det brukar vara rätt mycket turister i augusti då de flesta har semester... ska man åka i juni får man nog se till att stå ut med ordentlig hetta eftersom allting trappas upp inför regnperioderna framåt hösten Det kostar nog ungefär lika mycket om man åker i augusti eftersom det är så många som åker då så att flygbiljetterna blir sålda oavsett pris.

• LadyHell

missade priset, vi satte våran gräns vid 2000 bath natten, bokar man en vecka eller liknande brukar man får rabatt. vi sov dock bara i bungalows med a/c. men det fanns mycket mycket billigare än vad vi bodde. en bungalow med fläkt kan du få för 500-1000 bath natten utan problem, vi åkte dock lågsäsong

• arianne03

LadyHell, var det lyxiga ställen då eller? Sist jag var i Thailand (2003) kunde man få riktigt bra rum för ca 300 Baht, vi betalade oftast inte mer än 100.

• Linn och Robin

Res utan problem och du kommer hitta boende på momangen! Även vid storruschen, när alla ska till Thailand under jul/nyår, alla säger de är omöjligt, men nej nej så fel!
    Däremot så beror de väl på vad man är ute efter för standard, men någorlunda med dusch m.m. är inga problem, och det är jättebilligt att bo och leva i Thailand, har rest genom hela Thailand och varit sammanlagt under 11 veckor där och har aldrig haft problem med att hitta boende

(Dock kan det ju vara skilland efter tsunamin om de hunnit bygga upp) men då är det ju bara hålla sig på den östra sidan, dock är min favorit helt klart den västra!

Gravid vecka 35
  • LadyHell

arianne mjo relativt.. finare fanns ju (finns ju dem på 65 000 b/natt) det var sambon som bestämde så jag bara följde med ^^

• LadyHell

de har hunnit bygga massor sen tsunamin (dock ej allt) vi var i Phuket, phi phi och krabi, inga problem alls

• JozephineEriksson

Okej. Nån som vet hur mkt sista minuten, 3 veckor, går på i mitten av sommaren? (juni, juli) Endast flyg.
    Hittar inget om det på internet. det är ju bara sista minuten nu som man ser.

• Kaffekopp

Jozephine, det beror på om man får tag i flygstolar, annars är det nog billigt att boka nu redan skulle jag tro. Det är inte alltid som det finns flygstolar kvar just då man vill åka eftersom avgångarna är färre på sommaren.

• Ecin

Vi ska åka till Thailan i Januari vecka 1..! Tänkte ta en sista minuten..!! Ska va borta ca 3 veckor.. Det borde ju finnas 2 platser man kan hitta! Sen fixar vi boende där tänkte vi.. kanske bokar 2 nätter hemifrån..! Första gången vi åker!! Ska bli spännande..!! =)

Sista minuten-resor kan man inte se framåt, bara dom som går nu.. det kan ju variera från år till år på priset oxå kan jag tro! Så det kan nog va svårt att veta.. =/

• Kaffekopp

Ecin, om folk avbokar så! Den veckan brukar det ju vara rätt slut på biljetter. Har sett att biljetterna nästan är helt slut eller jättedyra just nu. Jag pustar ut och är glad att jag bokade min långt innan =)
    Boende är alltid bäst att boka hemifrån - i alla fall de första två dagarna. SEN ska man boka när man väl är där, det blir billigast! =)

• JozephineEriksson

kaffekopp.
    Vill du avslöja om din resa är dyrare, lika, eller billigare än de sista minuten som är nu?
    och när åker du?

• Felicia6

JozephineEriksson, jag kollade nu på sista minutenresor, för vi åker två veckor till phuket nu på lördag.
    Dom sista minuten som finns nu, var ENDAST flyg och kostade från 8000-10 000kr..

Vi betalade 9500 drygt för två veckor MED hotell... per person då

18/11 bär det av till Thailand på bröllopsresa
  • Kaffekopp

Jozephine, jag åker den 10.e januari och hemresa i vår. Fick betala 8000 för min biljett med avbeställning, flygtax och allting inräknat. Nu kostar det runt 9500 för en liknande biljett.

• Sole

jag har varit i Thailand på sommaren coh det var jättebra!

Vi var på östkusten (Kohpangng lär mig aldrig stava det namnet!, samt Koh samui)
    Men de vi pratade med där nere som ade varit i väst (tex Phuket etc) sa att det var bra väder även där!

Vi bokar aldrig hotell innan utan maken dumpar mig på nån restaurang sen går han och kikar och bokar och sen hämtar mig

Svar på tråden Att resa till THAILAND utan hotell.