• charmig

Är det farligt att låta sin 4 månader titta på tv

Han gillar det

• Svar på tråden Är det farligt att låta sin 4 månader titta på tv
  • SaramedM

Jag skulle inte sätta en sån liten framför tv; n. Helst ska barn under 2 inte se på tv för att hjärnan inte hinner med och därmed kan ta skada av det.

Att han tittar är kanske just för att han är paralyserad.

• Elfan

Förstår inte riktigt varför? Så små kan ofta vara nöjda med att ligga och titta på en färgglad mobil eller liknande. Personligen har jag inte låtit mina barn titta på tv när de varit så små. Inbillar mig att det blir en massa onödiga intryck som de inte kan hantera.

• Selma77

Spädbarn ska inte se på TV. De kan ej sortera intrycken, dvs större risk att få DAMP, ADHD etc.

• Axxa

En kompis till mig hade frågat på BVC och de sa att man kan låta småbarn som bara är några månader gamla titta lite på TV men det ska vara program som går långsamt, så det inte blir för många synintryck på en gång. Vår lillkille gillar att titta på TV men jag ser till att han inte ser för mkt....bara ca 15-20 min per dag... (inte ens varje dag, ngn gång i veckan).... brukar bli barnprogram på Barnkanalen typ tecknade Mumin eller från A-Ö.
    Jag tror inte han tar skada av det. Men däremot om man skulle låta honom titta på vuxenprogram där de springer runt, skriker och stressar runt då tror jag han själv skulle bli stressad till slut.

• Smurfas

Jag vill inte heller att min tjej tittar på TV eftersom jag har hört att det blir för snabba intryck när de är så små. Men eftersom vi ofta har på TV:n på kvällarna så blir det ju tyvärr så att hon ser lite skymtar då och då hela tiden. Men jag försöker intala mig att det inte kan vara så farligt. Men det kanske är mindre lämpligt att placera barnet framför TV:n och låta det titta länge.

• Knirps

Bebisar ska inte titta på TV alls. Helst ska de inte ens vistas i ett rum där TV:n är på. Det blir för många intryck för dem som måste bearbetas. Ofta leder det till dålig sömn och försenad utveckling.

Barn som är 4 år gamla kan titta på barnprogram 20 minuter om dagen. En vuxen ska då finnas med för att i efterhand kunna svara på barnets frågor om programmet.

• irrmelin

Ingen har tagit upp risken för strålning som ingen egentligen vet hur mycket det skadar. Min tjej tittar ibland men inte för nära.

• Mysan31

Min lille på 8 mån har sett tv sen ja han kunde sitta i babysitter.

Han sover 8 til 8 o har gjort så sen födsel. Kryper runt nu o börjar resa sig upp oxå.
    Har två äldre barn där ena killen har avgudat/avgudar tv hihi 8 år idag o e bäst i matte i klassen samt läsning o skrivning.

Så va gäller utveckling vet jag inte va ni baserar det på???"!

• Charlott29

Min son får inte se på tv, han får inte ut något av det då han bara är 10 månader.
    KOmmer vara ganska restriktiv med tv-tittande även när han blir äldre.
    På dagarna är tv:n aldrig på, på kvällarna kikar vi ibland, men aldrig innan sonen har gått och lagt sig vid 19-20.

• Speldosan

Det enda jag har hört om DAMP och ADHD i samband med tv-tittande är att om man har anlag för detta så kan det förvärras - men inte att det kan uppstå av tv-tittandet.

• Lojsan wilmas mamma

mina barn har alltid tittat på tv på kvällen med mig som små barn ålder mellan 0-7 månader om vi tittat på tv o dom har vaknat, men jag skulle inte sätta min lilla tjej framför tv i tex babys eller så

• Lojsan wilmas mamma

alltså dom har suttit i mitt knä inte alltid vänd emot tv men isamma rumo så

• olympia71

ojjj... *ångest*
    våra killar gillar så att sitta i sina babysitters och kolla tv. har aldrig haft en tanke på att dom skulle ta skada. dom verkar ju så nöjda. sitter ofta och tittar intresserat och se'n somnar dom gott....
    får nog ta och läsa på lite och bilda mig en egen uppfattning.

• AugustiBäbis

Enligt vår BM är det inte "farligt" för riktigt små barn att se på tv. De har så flackande blick att dom inte ser så långa stunder åt gången. Jag tycker dock att min 2 månader gamla kille alltid dras till Tv'n och nog ser det ut som om blicken fastnar på den, så jag brukar försöka att alltid vända honom från Tv'n.

När det gäller DAMP och ADHD så handlar det om skador på hjärnan, något som inte en Tv ger.

• anna 1983

leon älskar att titta på tv, vi låter honom inte sitta och titta direkt så men om vi tittar å han leker i mitt knä typ så får han ju titta om han tittar liksom, men han gör det inte särksilt länge sedan är ju annat roligare....på morgonen tittar jag alltid på nythetsmorgon å då gör han med detta, eller leker med fjärkontrollen en stund....

har verkligen svårt att tro att han skulle skadas av detta....någon sa att barn som tittar på tv blir sena i utveckling, tycker verkligen det är såååå tråkigt med allt detta präckt prat, leon har varit otroligt tidig i utvecklingen när det gäller allt....behöver inte skrämma upp mammor mer än vad de redan är.....jag tror att det bästa man kan göra för sitt barn är att göra allt med eget suntförnuft och inte låta sig skrämmas av en massa konstiga åsikter som så många sitter inne med som de hört någonstans, blir så trött....

• SaramedM

Det finns studier gjorda på det, men jagh hittar inte länkarna just nu.

Har för mig att det var Hugo Lagerkrantz som ledde den? Den kom fram till just detta med snabba intryck kan vara skadligt för små barn och att barn under 2 helst inte ska se på tv alls

• nettan81

anna 1983: Håller med dig fullt ut!! Noel e också intresserad av tv:n å tittar gärna till lite när han ligger på golvet men inte så långa stunder. Han ligger på en filt mitt i rummet där tv:n är å har så gjort sen han var nyfödd. Han är också tidig i utvecklingen när det gäller det mesta å sover hela nätterna(är snart 4 mån)Sover mer oroligt om det varit mycket folk runt omkring med mycket tjo å tjim än om han råkat se lite på tv. Å om det nu finns studier som visar att barn blir överstimulerade av tv så behöver ju inte det gälla alla barn! Alla är vi olika.

Svar på tråden Är det farligt att låta sin 4 månader titta på tv