Någon som har färgat sofföverdrag till IKEAS Tomelilla-soffa?
Vår ser för jäklig ut och vi har inte råd att köpa en ny soffa. Den var vit för sex år sedan men nu är den mest smutsgrå.
Vår ser för jäklig ut och vi har inte råd att köpa en ny soffa. Den var vit för sex år sedan men nu är den mest smutsgrå.
Har du provat att lämna in den på kemtvätt och be dom att bleka? Det borde dom ju kunna göra.... Jag vet faktiskt inte vad det kostar att kemtvätta sofföverdrag. Jag har också tomelilla vit som jag har haft ungefär sex år men den ser inte grå ut ännu i alla fall. Jag brukar tvätta den med några månaders mellanrum :) Jag har lite större barn också ska jag tillägga, vet att det blir smutsigare med mindre barn :)
Dom här säljer överdrag till ikeasoffor men det kanske också är för dyrt, vet inte vad ett nytt överdrag kostar på IKEA... Först uppfattade jag det som att du ville köpa ett färgat överdrag av någon men nu fattar jag att du funderar på att färga själv :)
Vadå? Finns de andra som säljer överdrag förutom IKEA? Jag tror inte att det görs överdrag till Tomelilla längre...
Jag skulle gärna köpa ett nytt överdrag - billigare än en ny soffa..
www.bemz.se Ett överdrag till en 3-sits kostar runt 1600:-
kolla på www.bemz.com dom gör överdrag till
Ikeas soffor!
Oj då, glömde visst länken:
http://www.bemz.se/products/2/2/19/0/11/front/
WOW! Tusen tack för tipset! Precis vad jag behöver, tjo ho vad roligt!
Jag var på Ikea för ett par månader sedan och då sålde de fortfarande överdrag till Tomelillasofforna. Det fanns bara två färger kvar på Ikea i Kållered, Göteborg men de var billiga! 49-249 kronor. Kan vara värt att kolla runt på de olika Ikeavaruhusen.
Jag har färgat överdraget till vår Ektorp IKEA soffa. Den var röd men hade bleknat en del så färgade den lite mer djupröd.
Resultatet blev hyfsat.... färgade i två omgångar, delen som täcker själva soffan och ett par kuddöverdrag första gången och resterande 4 kuddöverdrag den andra gången. Kuddarna blev bra men sofföverdraget blev lite ojämt. Så om du tänker färga ditt sofföverdrag se till att ha mycket färg och att fördela materialet jämnt när du färgar.
En annan sak att tänka på om man färgar är att färgen kan fälla mot väggen om man råkar 'dra' soffan emot den.
Vi har nu bestämt oss för att köpa ett nytt överdrag från Bemz, för Ikea har inga vi gillar.
Frågade IKEA för nån dag sen om Tomelilla, den var helt borta nu, inga överdrag kvar heller sa hon. Fast dom på Bemz är fina, lite dyra tycker jag, speciellt när man inte vet om dom ens är bra på att sy.