• Anonym (Frågande)

Inga av barnen ringde på Fars Dag

Min man har två barn sen innan som är 11 och 9 år gamla, de bor hos sin mamma och är hos oss en helg/månad.
    Vi har även gemensamt barn på 1,5 år.

Jag gav min man ett litet kort från vår son, och min man blev nästan rörd till tårar. Han sa att det är första gången i sitt liv han får ett Fars dag kort.

Hela dagen har han säkert gått och önskat att 11 och 9 åringen skulle ringa honom, men det gjorde dom inte.
    Är det för mycket begärt när de är så gamla, hör de inte talas om Fars dag i skolan? Eller blir påminda av sin mamma?

Mamman och pappan har i och för sig ingen bra relation, så hon påminner kanske inte i och för sig.

Blir bara så ledsen för min mans skull. Kanske tur att han fick barn med mig så han kan bli uppskattad på Fars dag och sin födelsedag nån gång i livet....

• Svar på tråden Inga av barnen ringde på Fars Dag
  • cateye3

Stackars honom Så taskigt av barnens mamma!

• yumaa

jag tycker inte du ska lägga skulden på barnen.. är man inte uppvuxen med att man vif speciella tillfällen tex skickar kort eller ringer så är det inte så enkelt för så små barn att tänka på detta... alla tänker inte som du vid sådana situationer...

• Anonym (Frågande)

Vet inte om man kan skylla mamman helt och fullt heller när barnen är så pass stora.
    Dom brukar ju kunna lyfta telefonluren annars...
    Eller så har dom tråkigt nog kanske glömt bort det helt.

• Alltid

Mina barn ringde inte sin far. Jag tycker inte det är så viktigt heller. De är i ungefär samma ålder som dina bonusbarn. Vi firade inte fars dag här hemma heller. Sambons dotter sa visserligen grattis på fars dag, men inte mer än så. Beror nog lite på vad man har för syn på firande. Nog inget man ska ta personligt.

• MiIou

Jag tycker inte det är barnens fel, sånt håller de ju inte koll på, däremot tycker man att mamman borde ha uppmärksammat det.
    Mina föräldrar var verkligen inte kompisar efter skilsmässan, men vad jag vet såg hon alltid till att vi ringde till pappa på fars dag, farmor på mors dag osv.
    Tycker det är lite väl att "fira" såna här dagar, tycker det är mer just det att man ska bara vara extra snäll och go mot mamma/pappa.

• Anonym (Frågande)

Nej, det är klart, och med tanke på att min man sa att han aldrig förr ens fått ett Farsdag kort, så innebär det ju att hans ex inte gjort sådant när barnen var små och gett till honom.
    Så hon är kanske motståndare till sådant firande, det vet man ju inte.

• Minilott

Det kostar så lite att bry sig om! Min åttaåriga dotter har jag ju tillsammans med mitt ex, Varje högtid- jul, födelsedag och farsdag vill jag hjälpa henne att bry sig om sin far! Det behöver inte vara dyra presenter eller märkvärdigt på något vis, bara gesten liksom I år ska han få en fin burk med tomtemotiv på som dottern köpte på "loppis". Den ska vi fylla med "Hemkola" som vi vet att han gillar (pappan ligger ute på jobb nu men kommer hem på tisdag, han får den då)
    Även om inte jag och pappan är bästa vänner längre så har vi ändå en underbar dotter tillsammans, jag kanske inte har lust att ge honom några presenter men jag tycker att det är självklart att vår dotter ska få köpa saker till honom som överraskning

• enny signatur

tycker itne alls de tär kosntigt att de inte rikngde... i min fanilj har vi en tendens att fira farsdag på så sätt att vi endra ringer eller om vi är i trakten, köper ett litet paket (typ alladin eller liknande).
    min sambos familj tror jag inte alls firar farsdag, inge konstigt med det.
    tycker det kosntig aär att man behöver fira alla högtider. visst kanske din sambo tycker det är lite tårkigt, men tycker inte man ska lägga ansvaret på mamman såvda hon inte hindrat dom.

• Anonym (löjligt)

Jag fattar inte vad man menar med "grattis på farsdag". Vadå grattis? Man fyller ju inte år direkt. Farsdag är väl bara en möjlighet att visa lite uppskattning för sin pappa (om man tycker att han förtjänar det). Detta gäller inte barn. De ska väl inte behöva känna skuld för att de har glömt, eller inte förstår innebörden av fars-dag.
    För övrigt är farsdag bara ett kommersiellt påhitt för att sälja mer blommor och grejer.

visa att ni uppskattar varandra varje dag i stället.

• Anonym (hejsvejs)

TS:
    Jag förstår din reaktion helt och fullt, men som sagt, lägg inte skulden på barnen. Har man inte den "traditionen" så vet dom ju inte bättre, så att säga! Jag antar att de inte firade fars dag när de var ihop heller då?

Sedan tycker jag det här med "kommersiellt påhitt" bara är dravel, då kan vi ju ställa in snart alla högtider vi har. Självklart ser handeln sin chans att utnyttja en sån här dag, men var och en har ju ett val att göra. Vill man köpa en massa skit just den här dagen så visst. Här målade sonen ett eget kort och så väckte vi pappa med frukost på sängen. Det kostade inte så mycket.

Svar på tråden Inga av barnen ringde på Fars Dag