• Supermummy

Emil i Lönneberga får stryk av sin pappa?...... charmigt eller olagligt?

Tänk om du fick se din granne jaga sin pojk in i en bod (pojken är rädd och springer dit och låser in sig själv) medan pappan skriker att han ska "ge honom" och att han ska minsann inte "våga sig ut". Pojken sitter där i flera timmar, han får varken middag eller kvällsmat, han ska "begrunda sina synder"...
    Pappan har lagt en hasp över dörren så att han inte kommer ut. Pojkens lillasyster skjuter in en smörgås under dörren för att hon tycker synd om sin bror.
    Mamman har inget att säga till om, pappan bestämmer.

Var ligger charmen i detta? Borde inte filmen plockas bort, barnaaga är ju förbjudet i Sverige sedan 1979.

• Svar på tråden Emil i Lönneberga får stryk av sin pappa?...... charmigt eller olagligt?
  • getingmidja

Men hallå...det ska ju spegla en annan tidsera. :-O

• JCA

Ja men det var ju inte det då vid den tiden som det är tänkt att Emil ska utspela sig. Det var ju så verkligheten såg ut då. Ska man bara glömma det då eller?

• Kanelflicka

Filmen & boken återspeglar den tiden, folk levde innan 1979 också

• Sallisen

Det var ju så på den tiden... det är en del av vår historia.

... och han skall torka bort varje tår från deras ögon... Upp 21:4
  • eisa

Hahahahahahahahah!!!! Hahahahahahaahah!!! Hahahahaha!!!

Jag har aldrig tänkt på Emil i Lönneberga som barnaga, men nu när jag tänker efter... det är ju fan skitbrutalt. Pappan led förmodligen av ADHD och alkoholism.

• marina81

hahahaha..min pojk avskyr Emil i Lönneberga, han är rädd för Emils pappa!

it's a great big white world and we are drained of our colours
  • kobra

ja som sagt var det ju så förr

• Supermummy

Jag tycker att det är otäckt i alla fall. Oavsett när i tiden det skedde och inte hör väl aga hemma i en barnserie?

• Kanelflicka

sådan var vardagen för barnet just då

• Cheri

Då får vi banna alla astrid lindgrens böcker, they are all alike, endel även ääännu värre

Svar på tråden Emil i Lönneberga får stryk av sin pappa?...... charmigt eller olagligt?