• eisa

Är det rätt att visa Karlsson på Taket?

Eftersom en diskussion har startats om Emil i Lönneberga måste jag även starta en om Karlsson på Taket, denna bögifierade gubb-pojke full av egoism!

Lillebror smörar för honom trots hans stora egoism och elakhet och följer med honom upp på ett tak (borde varnas med "don't do this at home!").

Vad ger allt det här för signaler till barn? Att man ska smöra för slemmiga gubbar, vara egoistisk och elak samt följa med slemmiga gubbar på farliga upptåg.

Astrid Lindgren i all ära men Karlsson on the roof måste hon ha skrivit när hon var på fyllen eller nåt.

• Svar på tråden Är det rätt att visa Karlsson på Taket?
  • Kärnan

Karlsson är väl ingen gubbe?!Förvånad
    Jag älskade Karlsson när jag var liten... men skulle aldrig fått för mig att smöra för nån slemmig gubbe. Barn förstår ju att det är en saga - det finns ju inga gubbar som har inbyggda propellrar.

• Tettan

Ja, inte har då jag sett något barn ta skada av dessa Astrid Lindgren-figurer under alla år de funnits...

• Sallisen

Karlsson på taket är ju bara deprimerande, så honom kan iaf jag klara mig utan!

... och han skall torka bort varje tår från deras ögon... Upp 21:4
  • Mumzzan

håller med tettan!!! tänk på alla andra figurer.. pippi som slår poliser och bojkottar skolan.. madicken som mobbar fattiga ungar.. bröderna lejonhjärta och deras nangijala.. o titeln "lame-karl".. jisses!! livsfarligt!! :D

jag tror inte nån brottsling hittills skyllt sin kriminalitet på astrid!! :D

• Gulletuss

Jag tycker verkligen inte om ego-Karlsson på taket heller! Bara elak och dum!
    Men jag tror nog att barn hajar att det är en saga. Som väl är!

• getingmidja

Ja, Karlsson är ju verkligen ingen sympatisk varelse.
    Elak och dum, han kan ta sin kuckelimuckmedicin och dra! *S*

• åskmamma

Barnen ser ju inte riktigt såhär på saken som vi gör...

• Kärnan
    Gulletuss skrev 2006-11-12 21:28:18 följande:
    Jag tycker verkligen inte om ego-Karlsson på taket heller! Bara elak och dum!Men jag tror nog att barn hajar att det är en saga. Som väl är!
    Precis så som barn är ibland, egoistiska och dumma. Det är ju därför han är så rolig, för barn förstår ju att det inte är ok att bete sig så.

Jag skrattade så jag grät när min mamma läste om Karlsson för mig... jag längtar till min son blir så stor så vi kan läsa om Karlsson
Svar på tråden Är det rätt att visa Karlsson på Taket?