Är det okej enligt lag att arbeta 11-14 timmars pass?
är det okej med såna pass?
är det okej med såna pass?
Jobbar inom ett statligt verk och vi jobbar ofta schemalagda 11- och 12-timmarspass. Vi har alltid minst 11 timmars vila mellan passen.
Änsålänge ... EU säger totalt nej till det o som det verkar som nu så kommer man inte få ha det så länge till..
Det vill säga max 40 h arbete i veckan , 11 timmars dygnsömn , inga 24 timmars jour .. mm..
om man kommer upp i 40 timmar per vecka men har 15 timmars pass då typ?
8 timmar ska man max jobba, sedan ska man väl även ha en längre sammanhängande veckovila också?
jag skulle eg. börjat jobba 23-13 timmars pass, inte så mycket där imellan inte..
Tror man kan jobba upp till 14 timmar... men det ska ju vara 11 timmars dygnsvila så man kan ju inte köra så ett par dagar i rad.
man kan faktiskt jobba 26 timmar i sträck, även med eu-direktiven.,
börjar kl 15.00 måndag.
jobba till 17,00 tisdag
(obs detta gäller om man får ha jour på jobbet..)
då har du en brytpunkt kl 04.
måndag 04,00-15 = 11 timmars vila
tisdag 17,00-04,00 = 11 timmars vila
man får alltså inte ha såna pass vaken hela tiden.,. om ja va otydlig
Det är faktiskt redan idag enligt lag förbjudet att jobba tex 12h nattskift. Men lagen är dispisitiv och därmed ofta bortförhandlad. Det verar också som de nya direktiven kommer få svårt att gå igenom då de inte kan enas om vad som gåller inom olika yrkeskårer och jour mm.
ja direktiven har ju funnits några år, men vi har fått dispens.
o inom vård och omsorg så räknas inte nattarbetet som psykiskt eller fysiskt påfrestande ( för att det är lugnare på natten än tex löpande band som har samma poduktion dygnet om)
så där får vi ha mer än 8 tim natt...
De sjuksköterskor som jag jobbar med förtillfället har en del pass som är 17 till 07, alltså 14 timmars pass
Det enda jag vet som är skrivit i lagen är att man ska ha 35 timmars veckovila, men dagarna behöver inte vara samanhängande, så jag förmodar att man kan jobba som du säger TS!