• Steam

färg från Rusta?

Vi ska måla om hemma i köket och hallen. Det blir rätt stora ytor och vi ska måla direkt på tapeterna. Ville ha tag i en bra färg fast inte svindyr. Någon som köpt färg på Rusta? tyckte det var ganska billigt men man vill ju inte förstöra med en dålig färg....

• Svar på tråden färg från Rusta?
  • musli

Har köpt både på Rusta och på ÖB... Tycker nog att ÖB's färger är lite finare men Rustas funkar bra...
    Har ÖB-färg i köket utom på luckorna, där är det riktig lackfärg...

• marina7712

Vilken färg du än köper så ska man helst inte ha en vattenbaserad färg i köket. Gick en miljöutbildning och fick där reda på att den är farligare än annan färg pga att den slutar inte släppa gifter ifrån sig...

Använder man den i ett kök där det ibland kan bli dimma eller fukt från en kokande gryta t ex så i och med att den är vattenbaserad så blir den liksom aldrig "torr"...

Svårt att förklara, men jag hoppas du förstod vad jag menade...

Svarar ju inte direkt på din fråga men de färgerna som säljs på rusta etc är oftast vattenbaserade.

• JennL

Vi har målat med rustas färg..och använt rusta spackel.. sitter kvar ännu vi målade i Januari så jag tycker att det är bra.. men det finns ju inte överdirvet många färger att välja mellan..men de är bra iaf...
    Lycka till

• Mollie

I köket skulle jag nog satsa på en färg med lite bättre kvalitet! Själv har jag ngen erfarenhet av dessa färger, men har sett att de finns i fina färger.

I hallen kanske det "lönar" sig att måla billigt för där slits ju det fort, man hänger kläder emot, sparkar av sig skor m.m. (om man har barn vill säga!)

• amathea

Vi använde Rustas färg i mammas och pappas sommarstuga.
    Kanonbra!

• Lantisen

Vi har målat på tapeterna i sovrummet med rustas färg av märket NYANS. Super nöjd. Det vart jätte billigt och så täckte färgen jätte bra!

• Joline

Vi håller på att måla om i hallen med Rustas färg "Nougat".
    Är supernöjd och det blir skitsnyggt!!!
    Färgen täcker bra och är dryg, hittills har en burk räckt till två strykningar och det finns ännu färg kvar!

Lycka till med måleriet.......

• Halloj

Hej!
    Jag målade ett sovrum med färg från Rusta. Trots att tapeterna var ljus beiga med ett mycket diskret mönster så var jag tvungen att måla 3 gånger och ändå anade man tapeten.
    Så, jag tycker Rusta färg är USEL. Rinnig, tunn och med för lite färgpigment för att funka ordentligt.

• vigdis

Mitt tips är att välja en annan färg till köket, inte pga "kvalitet", utan pga att den färgen Rusta för är matt och i kök är det bra att ha högre glans på vägg färgen än i andra rum, max halvmatt. Detta pga att det ofta finns fett i luften i kök och man riskerar fettfläckar på en matt färg. Man vill ha en färg som tål att man torkar av med fuktig trasa och rengöringsmedel vid behov.

Till hallen tycker jag mycket väl att Rustas färg duger om ni inte satsar på att inte behöva måla om på 10-15 år. Vår färg i sovrummet ser perfekt ut efter 3 år (fast den är i och för sig honungsvit, svårt att "blekna").

Dyrare färg är inte alltid bättre, mest missnöjd är vi med en dyr Beckersfärg vi köpte till vårt gästrum, den blir liksom aldrig torr utan klibbar fast i de möbler som trycker mot väggen, när man flyttar dem följer färgen med. Det kan ha och göra med att det är målat på tapet och själva pappret delar sig, men vi har målat på tapet i 2 andra rum och där blir det inte så... oavsett om det är dyr eller billig färg. Vi har alltså ett rum med mängder av små "fläckar" där pappret tittar fram - fult!

• Mollie

vigdis, har samma erfarenhet av Beckers! Vi har helt slutat att ens tilla åt Beckers färger...

• Ribbed

Jag kan rekommendera rustas speciella köksfärg. Den är kanon. Superkvalité, lättmålad, högtäckande. Lätt att torka av!

Deras övriga färg har jag ej provat

/(Ribbed

• Joline

Nöjd med Rustas färg "Nougat" till hallen!

Billig och trivsam förändring!!!!!!!

/Joline

• vigdis

Ribbed: Jaså, har de köksfärg? De hade de inte när jag "rekade" inför vår köksrenovering för några år sedan (eller så kollade jag slarvigt). Intressant....

• lata kocken Johanna

byggmax färger som är tillverkade i sverige är bra...
    det är samma som caparols färger...

(men använd inte väggfärg ekonomi - det är en skräpfärg från tyskland som i princip bara består av vatten, lite lösningsmedel och kalk)

• Joline

Tack för det Mollie, är verkligen gla att det blev gjort, nu när man går hemma och snart med bebben å allt!!!

Svar på tråden färg från Rusta?