• Hannnna

God pastasallad?

Någon som har recept på nån god pastasallad? Tänkte bjuda på det på min dotters dop.. Men behöver lite goda idéer!

• Svar på tråden God pastasallad?
  • Skruffsen

Pasta, tomater, ruccola, oliver, parmesanost, soltorkade tomater, cashewnötter, olivolja, balmsamvinäger. Mums!

• Skärgårdsfru

"Skruv"pasta med plocksallad, rödlök, champinjoner, fetaost, gurka, tomat och kanske lite bitar av grillad kyckling om man nu äter kött. Groddar är också jättegott att slänga i.

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • Tigger is a she

Aaaahhh...vi har en favorit, som går att kombinera på lite olika sätt, och som kan göras vegetarisk eller med kött:

*pasta, typ gnocci eller annan bra pasta för sallad (tips är att man kan ha kall/ljummen färskpotatis istället på sommaren)

*kruksallad

*ruccolasallad

*basilikablad

*rödlök i smala fjärdedelsringar

*soltorkade tomater i mindre bitar

*oliver

*fetaost?

*kött om man vill - kycklingbitar är gott, men man kan ha tex skinka el dyl också.

*vinegrett på olivolja, balsamvinäger och lite salt och peppar är gott till - ha det direkt i eller låt gästerna ta själva

• izadora

Har en som har gjort stor succé.
    Tyvärr har jag inget exakt recept utan jag brukar ha i följande och det räcker till ganska många om man har tex kött och grönsallad samt bröd till.

1 kg pasta
    5 dl lätt cream fraish (eller hur det stavas)
    4 msk lätt majonäs
    2-3 gröna hårda ganska syrliga äpplen
    1 msk grovmalen stark senap
    2 rivna vitlöksklyftor
    salt
    peppar

koka pastan och låt den kallna, skala och skär äpplena i bitar, blanda de övriga ingredienserna och äpplena i en stor skål och blanda sen i pastan. Man kan göra den dagen innan men gör gärna lite extra av allt utom vitlök, pasta och äpplen och blanda i eftersom pasta suger till sig vätskan. Vill man ha den kladdigare tar man bara i lite mer. Ett tips är att vara försiktig med vitlöken om man gör den dagen innan annars kan det nästan bara smaka bitlök.

• nelina

Jag tycker att det är smart att göra en salladsbas med pasta, grönsallad, tomat och gurka och sedan ha skålar med tillbehör så att alla får välja själva vad de vill ha. Så hade vi på sonens dop. Man skulle kunna ha skålar med:

* Skinka, kyckling, räkor eller annat kött.
    * Fetaost
    * Oliver
    * Majs
    * Paprika
    * Ananas
    * Soltorkade tomater
    osv...

Och så klart någon skål med dressing, vi hade två olika som de kunde välja på. Plus att vi hade bröd, smör och ost.

• Bettiz

Denna pastasallad brukar min sambo göra:

Pasta (nähä???
    pesto - blanda med pastan tills lagom smak
    mozzarella - skiva och blanda ner
    parmaskinka - klipp ner
    oliver - valfri smak, blanda ner
    soltorkade tomater i olja - klipp ner
    körsbärstomater - dela och blanda ner

Färdigt att äta! Supergott!

• nelina

Bettiz: Den salladen lät jättegod, den måste jag testa nån dag!

Svar på tråden God pastasallad?