• fraggeln

Barn tätt - dela med er av tips!

Som nybliven tvåbarnsmamma (sen 2 månader tillbaka) med 16 månader emellan barnen skulle jag gärna vilja ha smarta tips o knep från er som varit där/är där o kommit på bra ideer angående det mesta. Jag känner att kaoset håller på att överväldiga mig för båda barnen har varit sjuka oavbrutet och nu till slut även jag själv (typ influensa). Börjar längta tillbaka till jobbet (känns som ett hägrande spa) men ska ta nya tag (om och när barnen blir friska) och vill ha inspiration o knep på hur man får allt att klaffa o roliga aktiviteter. Syskonsvartsjuka är jag inte så drabbad av men äldsta testar gränser rätt så mkt (nästan som trotsåldern?). Känner mig ganska låst oxå då äldsta är en liten rymmare som inte vill sitta i vagnen för länge så det känns lite svettigt att ge sig av på små utflykter. Dela med er av era bästa tips!

• Svar på tråden Barn tätt - dela med er av tips!
  • CeeJay

Bästa tipsen jag har är att lägga alla krav och måsten åt sidan och bara ägna er åt barnen den första tiden. Och det viktigaste av allt - DELA PÅ FÖRÄLDRALEDIGHETEN

Grattis till syskonet

• fraggeln

Tack! Vi tar faktiskt exakt hälften var -jätteskönt!

• Lallan

Har 20 månader emellan och har börjat känna att det funkar först nu när lillen är drygt 5 månader. Håller med CeeJay släpp alla krav på ett städat hem och allt annat det kommer tids nog ändå. Tror nog att man lätt går under om man ska försöka ha det som man hade det med ett barn. Har börjat inse det först nu tryvärr! Nu börjar jag dessutom att njuta av dagarna tillsammans med mina två barn!

Lycka till!

• Jalapeno

vi har 15 mån mellan våra och valde dagis som avlastning. I början var det perfekt då jag blev snittad och inte fick lyfta och den lilla härjade vilt på nätterna.
    Det blir mkt lättare efter några månader när "stora" barnet blir vettigare och lilla inte ammar timmar i sträck. Jag har också en rymmare och klättrare och en kvart varje eftermiddag var det i början ett h-vete med två skrikande barn.
    Tips är sjal till den lilla, så vederbörande inte kan bli misshandlad när man tex måste laga mat.
    Mkt böcker och någon bra film (jag hade inga filmer, något jag ångrar nu) när man ammar.
    Be föräldrar på lekplatsen hålla ett öga på din stora eller hålla den lilla när du jagar ettan.
    Öppna förskolan eller träffa andra med ungefär jämnåriga barn. Är jätteskönt och faktiskt lättare dagar än en dagistrött storasyster.
    Det blir mkt bättre, snabbare än du tror!

• diddelina

försök hitta en annan föräldraledig i samma sits som du kan dela tillvaron med. När jag hittade min tjejkompis med två barn i samma åldrar kände jag att vi var varandras livlinor. Så underbart att barar hänga...och peppa...dela....stötta upp...skratta och våga ge den andra lite utrymme stunder man själv inte orkar...finn en vän

Svar på tråden Barn tätt - dela med er av tips!