• morgerda

    Vilken ålder tycker ni att Roald Dahls... passar?

    Gudsonen är 6,5 år och svägerskans son 8 år.

    Gudsonen är väldigt "boksmart" och föräldrarna läser mycket för honom, jag tror att han skulle gilla Roald Dahls böcker - och funderar på Häxorna eftersom han gillar lite rysare, spänning... men den kanske ändå är för avancerad/skrämmande för honom?

    Svägerskans son läser inte mycket, föräldrarna läser inte alltför ofta heller... men jag tror ändå att Roald Dahls böcker skulle kunna locka honom. Häxorna borde passa hans ålder tycker jag och här är det ännu viktigare att handlingen är spännande o "tuff" för att locka honom.

    Stora vänliga Jätten är också nåt osm jag tror att de två skulle gilla... Vad tror ni?

    Jag älskar ju alla Dahls böcker, och vill ju gärna att de också läser dem... men kanske är jag fel ute med deras åldrar? Föräldrarna kommer ju att va med och läsa med dem ändå, ifall det skulle bli fööör läskigt.


    ... BF 23 november!!!
  • Svar på tråden Vilken ålder tycker ni att Roald Dahls... passar?
  • nosslin

    Det låter som en jätte bra idé! =)
    Jag läste roald dahls böcker när jag var kring 10 år, bokslukare som jag var. De är ju inte så hemska och när föräldrarna läser så brukar det inte bli lika "läskigt".

  • blonde redhead

    Är det till 6,5 åringen?

    Jag tror att det är för tidigt. Hur ska ett så litet barn kunna smälta att häxorna vill förgöra alla barn?

  • nosslin

    ja, hmm, till en 6 åring kan det bli lite knepigt, men till 8 åringen absolut!

  • morgerda

    Tack för era svar

    Det är just sånt jag behöver veta lite, jag läste Roald Dahl själv när jag var runt 8 och tyckte att de var jättebra och spännande, men det är så olika för varje barn.

    Kanske Mathilda är mer passande för 6,5 åringen då, den finns även på film som han kan se sen också... eller SVJ som är lite snällare men ändå spännande... Han är ett moget barn och skulle isf läsa med mamma eller pappa, men det kan vara för läskigt ändå.


    ... BF 23 november!!!
  • Danbala

    Ha! Beror helt på barnet. Fråga föräldrarna? Jag tror absolut inte att de "automatiskt" är för hemska, i alla fall.


    [...fnord...]
Svar på tråden Vilken ålder tycker ni att Roald Dahls... passar?