Billig mat - Receptsamling
Jag tog mig friheten att fortsätta på Glass underbara tråd. Den stängs ju snart och då måste vi bara ha en ny!
Dela med er av era billiga recept!
Förra tråden:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m11530489.html
Jag tog mig friheten att fortsätta på Glass underbara tråd. Den stängs ju snart och då måste vi bara ha en ny!
Dela med er av era billiga recept!
Förra tråden:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m11530489.html
Bra initiativ smultronblomma!
Idag åt jag en billig vegetarisk gratäng (2 portioner):
en halv zucchini
tre tomater
en gul lök
två vitlöksklyftor
lite ost + ströbröd
stek löken och zucchinin och lägg dem i en (smord) ugnssäker form tillsammans med tomaterna. Allt ska skivas.
stö på ost och ströbrödsblandningen, krydda med exempelvis salt, peppar, timjan, persilja och olivolja. In i ugnen 200 grader ca 15-20 min.
bra gjort smultronbubbla! den här tråden är kanonbra. Tack!
*skriver lite i tråden så det sparas*
Guld! ![]()
HÄrligt! Jag älskar den här tråden! Den har gett mig många nya recept!
Idag gjorde jag pastasås på tonfisk. Hur billigt och enkelt som helst kändes det som :)
Till två portioner:
1 burk tonfisk
1 burk krossade tomater
½ gul lök
1 vitlöksklyfta ( eller efter behag, går ju även att hoppa över också ;) )
Fräs löken och vitlöken i stekpannan, släng i tonfisken och de krossade tomaterna. Låt puttra ett tag och krydda det du vill ha i
Gick jättefort! Ibland brukar jag även ha i 1 burk majs också. Lika gott det med faktiskt!
Ugnspannkaka plus råkostsallad (vitkål, morot, äpple) och knäckebröd åt vi idag.
Jaaaaah, underbar tråd! Tack Glass & smultronbubbla ![]()
Mitt bidrag till lättlagat och gott, vet inte hur billigt dock då det beror på var man kan handla :(
Ris eller pasta, 5:-/500g påse om man hittar billig pasta, 3:30 om man hittar "köp 3 för 10" :)
Köttfärs, 20:-/500g när jag hittar billig, hittar sällan under 39:90 där jag bor.
Färdig-sås, curry, bearnais, gräddsås whatever =), 10:-/3p också på billighets hyllan. Brukar köpa hem ett gäng vad det nu kan vara rea på. Torr sås blir ju inte direkt förstörd.
ev. riven ost (klassar jag som lyx :P)
Koka ris/pasta efter hur mkt du brukar göra.
Stek upp köttfärsen, salta och ev. peppra lite.
Blanda ris/past och köttfärsen i en ugnsform.
Gör såsen efter beskrivning på förpackningen - fast jag brukar använda bara vatten då jag är laktosintolerant och sådan mjölk brukar vara ganska dyr. 1 eller 2 förpackningar beroende på hur mkt såsig man vill ha det och hur stor sats man gör förstås!
Häll såsen över och rör lite.
Strö på ost eller ströbröd om du har råd :)
Gratinera i ugnen 225 grader en stund. (oops, har aldrig kollat exakt tid, kanske 15-20 min)
*sparar i favoriter*
Vet inte om det är billigt men det är ganska gott.
Koka pasta, typ så penne
Skär bacon eller kanske kassler i bitar
blanda pasta, bacon, broccoli i en ungssäker form
häll på en blandning av, hur creme fraiche, en skvätt senap och lite kryddor.
Kanske lite riven ost ovanpå och så in i ugnen.
Det kanske inte är det billigaste men man kan ju göra mycket och göra matlådor.