• Malle o Malla

Nattmatning - Kan mjölk i flaska stå framme någon timme???

Min man ska ta ett av matningspassen i natt då jag känner mig så sliten. Kan mjölken stå framme 3-4 timmar tills det är dags eller måste han upp och värma i vattenbad. Jag vet vilket svar han hoppas på

Kram
    Malin

• Svar på tråden Nattmatning - Kan mjölk i flaska stå framme någon timme???
  • Norea

det svar ni hoppas på får ni inte. nu vet jag inte om du menar bröstmjölk eller ersättning, men all mjölk ska förvaras i kylen och inte stå framme alls.

• Malle o Malla

Det är bröstmjölk...

• norgesessan

han får nog värma den, men det går fort....vattnet kan ju vara varmt från kranen, så kokar det fortare....eller bilr iallafall varmare fortare..koka ska det kanske inte....

• Myrillan

Ha den i kylen.
    Har den redan varit uppvärmd en gång så kasta den!

• lancrox

jag värmer sedan får den stå framme frågade bvc sa att det e ok

• Japp

Men inte i tre fyra timmar väl? Bröstmjölk surnar ju snabbt som attan.

• Tvillingmamma80

Har ni ingen micro då? Det går ju supersnabbt. Man gör ordning den och ställer den i kylen och sen är d ju bara att värma i micron några sekunder och sen är det klart...simpelt.

• lancrox

har mailat amningshjälpen här är deras svar på mina frågor ang amnin

Hur länge kan man förvara den i kylen?
    48 TIMMAR
    I frysen ?
    6 MÅNADER

Om man värmer den hur länge kan den stå ute ?
    TINA FRYST MJÖLK I ETT VATTENBAD, OCH VÄRM SEDAN ENDAST DET SOM KOMMER GÅ ÅT, DÅ KAN DU SPARA
    DEN UPPTINADE MJÖLKEN I ETT DYGN

Kan man ställa tillbaka uppvärmd mjölk i kylskåpet ?
    NEJ

Om man går ut hur ska man förvara bröstmjölk ?
    ska man värma den innan man går ut ? eller ska man bara ha den i rumstemperatur tills barnet är hungrig

MAN KAN VÄRMA DEN OCH FÖRVARA DEN I EN TERMOS, ELER VÄRMA DEN
    UNDER EN VARMVATTENKRAN...
    DEN KAN FÖRSTÅS OCKSÅ ÄTAS RUMSVARM, OM
    BARNET GILLAR DET!

• Japp

Står inget om förvaring i rumstemperatur.

• DaCiss

"TINA FRYST MJÖLK I ETT VATTENBAD, OCH VÄRM SEDAN ENDAST DET SOM KOMMER GÅ ÅT, DÅ KAN DU SPARA
    DEN UPPTINADE MJÖLKEN I ETT DYGN "

detta betyder ju bara att den upptinade mjölken kan sparas i ett dygn, troligtvis i kylskåp. Den man värmt upp ("VÄRM SEDAN ENDAST DET SOM KOMMER GÅ ÅT") kan man ju inte spara. Det som blir över efter matningen måste även kastas pga av bakterier som kommer börja bildas. Direkt då barnets mun vidrört mjölken börjar det bildas bakterier i mjölken, så om barnet druckit ur flaskan men inte tömt hela ska man ändå kasta det som blivit kvar.

• Malle o Malla

Jag har dock läst att man inte skall värma den i micron, eftersom mikrovågor förstör t ex antikroppar som barnet ju behöver då dess immunförsvar inte är igång riktigt ännu...

• Mor till solsken

Bröstmjölken eller behållaren den förvaras i (efter den kommit ur bröstet då förstås) är ju steril därför börjar bakterier bildas i den, även i kylskåpet men där går förökningen av dem mycket långsammare, därav att man kan förvara den längre i kylen än i rumstemperatur. Bakteriers grundförutsättningar för att föröka sig är; fukt, värme, näring och tid. Du hittar alla fyra om du förvarar den i rumstemperatur. Jag tycker att han kan ta ett par minuter till att värma mjölken för säkerhets skull.

• Mor till solsken

inte steril för 17..

• Magrat

Enligt bruksanvisningen för elektriska pumpen jag fick låna från sjukhuset då jag hade mjölkstockning kunde man pumpa och spara i flaskan upp till 6 timmar i rumstemperatur om barnet skulle äta upp inom den tiden.
    Ska man spara ett par dagar i kylskåp är det dock viktigt att man kyler snarast möjligt.
    Enligt: www.kanalen.org/vitidiga/fakta/amning.php
    och: www.onetex.se/lagringspasar.htm
    kan man spara i 10 (!) timmar i rumstemperatur. Det skulle nog inte jag vilja göra, men några timmar är inga problem, så länge pump, flaska, mm är riktigt rena, pumpa det sista du gör innan du lägger dig så att det inte står onödigt länge...

• Marlene

läst på socialstyrelsens hemsida om hantering av bröstmjölk

"Bröstmjölk som inte omedelbart skall konsumeras förvaras i kylskåp (högst 4 +2º C) (färsk obehandlad bröstmjölk) eller fryses in och förvaras vid minst -20º C i upp till totalt 6 månader (färsk-frusen bröstmjölk). Färsk obehandlad bröstmjölk eller färsk-frusen bröstmjölk (efter upptining) kan förvaras i upp till 72 tim i kylskåp, pastöriserad mjölk i högst 48 tim. Mjölk bör förvaras så kort tid som möjligt (högst 6 timmar) vid högre temperatur än 4 +2º C"

www.sos.se/fulltext/9803-012/pub031 c.htm
    "Att förebygga infektioner i vården II, del 4" bläddra ner till kapitel "18. Hantering av bröstmjölk"

det står 6 timmar på amningshjälpenshemsida oxå www.amningshjalpen.se/pdfer/mjolkha ntering.pd...

• Pallas

Alternativtips: ersättning på tetra.

(Inte för att jag fattar varför det skulle vara så kinkigt att gå upp EN gång på en natt...)

• E T

Eliott är uppväxt på ersättning då amningen inte blev som den skulle.
    Vi köpte en s.k flasktermos i frigolit på Babyproffsen o så värmde vi ersättningen innan vi gick o la oss o stoppade den i "termosen" så när Eliott vaknade efter ca 3 h efter vi gått o lagt oss så var det lagom varmt. Behövde bara gå upp 1 ggn/natt i ca 2 månaders tid, sen dess är det 12 h sömn här hemma. SKÖNT!

• Myrillan

Men om man går efter sunda förnuftet: skulle nån utav er vilja dricka mjölk som stått framme flera timmar?
    Mjölk surnar i rumstemperatur vare sig man vill eller inte. Svårare än så är det inte.

• Mamma på heltid

Jag har hört:

3 tim rumstemperatur
    3 dygn i kylskåp
    3 månader i frys

Ingen aning om det stämmer

Svar på tråden Nattmatning - Kan mjölk i flaska stå framme någon timme???