• Berk12

Klåda på magen

Ush under de senaste dagarna har jag fått klåda på magen. Det kliar och kliar men jag försöker tat inte klia. Någon med erfarenhet? Vad gör jag åt det?

• Svar på tråden Klåda på magen
  • leijha

Har fått klåda under båda mina graviditeter. Finns tyvärr inget man kan göra åt det,kylbalsam möjligtvis. Börjar det sprida sig till fötter o händer ska man kontakta mvc. Kan vara ngt med levern då.

• Berk12

Är det farligt?
    Så du har bara stått ut...ojoj hoppas verkligen att det går över jag hatar när det kliar...

• adrenalin

titta här ska du få se...

40+5 förlossningen *väldig klåda* (som blev värre) -klickbar bild-

Svaret är ja, jag har erfarenhet av det. Och nej, i mitt fall fanns det inget att göra åt det. Det heter PUPPP och är eksem som sätter sig i bristningarna. Det "bästa" jag gjorde var att kyla med en påse med is. Inget annat hjälpte. Vill du ha nån sorts hjälp från MVC måste du verkligen sätta ner foten, jag fick ingen hjälp därifrån iaf...

Efter förlossningen blev det värre (tro det eller ej) och efter en vecka fick jag akuttid hos huddoktorn som skrev ut medicin till mig som fungerade.

burriburr.webblogg.se - den bäääästa bloggen
  • adrenalin

föresten, är det i bristningar du har klådan? För isf kanske det inte är PUPPP. Ibland får man klåda för att barnet trycker på levern och det kan vara farligt. då får man klåda även på handflator och fotsulor har jag för mig (det fick jag efter förlossningen)

• Berk12

Vet inte vad det är än... det kom igår eller kankse förrgår och än så länge inga utslag (men tycker jag känner tendens)... det kan mycket väl vara bristningar som är på väg mitt på magen då jag än bara har på sidorna...
    ush och fy för att inte få hjälp...

• leijha

Fick iosf kortisonkräm att smörja med under första graviditen,men jag använde inte den. Stod på bipacksedeln att den gör huden tunnare o kan påverka fostret. Så jag stod ut med klådan.

• MrsJones

lillVimsan: Har du provat med att smörja in magen med Vaselin? Det gjorde jag under hela min förra graviditet och det hjälpte mig med klådan. Det som ofta gör att det kliar är att huden sträcks ut, vaselinet hjälper då till att göra huden mjuk.

• leijha

ja,det är inte roligt när det kliar. Jag höll på att bli galen

• Berk12

mmm...kan tänka mig vad förskräckligt det måste vara att ha vattkoppor =). Det är värst för mig om jag har något över magen. När jag kommer hem brukar jag oftast gå med magen bar =). Ska prova smörja magen mer och se om det hjälper annars blir jag väl vansinnig =)...

• adrenalin

lillvimsan
    nej eksemen kom i slutet när jag tänker efter, klådan fanns där redan innan eksemen. du kan se på bilderna i mitt galleri, där på bilden från v40 hade jag också klådan, men det syntes inte alls som när jag låg på förlossningen då eksemen fått fäste.

jag köpte hydrokortisonsalva receptfritt från apoteket... det funkade inte alls

Svar på tråden Klåda på magen