• Småländskan

Blir pappan avundsjuk?

Hej! Jag är helt ny på forumet och även i denna värld av bonusföräldrar men nu behöver jag verkligen hjälp!

Min nya pojkvän har tre döttrar (6, 12 och 15) som jag kommer bra överrens med. Under de senaste fyra månaderna har vi lärt känna varandra ganska väl men framför allt har jag kommit nära den yngsta dottern. Den här helgen var hon mig väldigt tillgiven. Jag läste sagor för henne, vi lekte ihop och hon somnade hos mig. Jag ville gärna att pappan skulle vara med men han drog sig undan och blev tystlåten. Jag misstänker att han kände någon slags förbjuden avundsjuka. Vad tror ni?

Jag har också märkt att det är jätteviktigt för mig att känna mig delaktig i familjelivet annars känner jag mig utanför och även lite avundsjuk.

Så här står jag, kluven och förvirrad. Vad ska jag göra för att vara alla till lags och för att själv må bra??

• Svar på tråden Blir pappan avundsjuk?
  • ädelfisken

Tycker du ska göra precis som du gör.
    Det är ju perfekt om hans barn känner sig trygg med dig, han ska ju vara glad!
    Lycka till

• Hildis

Det är ju jättebra att du och barnen kommer överens. Om jag vore i din sits skulle jag fråga barnens pappa rakt ut om det var något särskilt, om han känner något av vad du tror eller om det är något annat ni kan prata om.
    Ibland är jag världsbäst på att "hitta på" vad andra tänker och känner och gå och oroa mig över det. Det är ingen hit! Fråga vad det är han grubblar över! Du verkar göra ett jättebra "jobb" med barnen. Och lycka till!

• skvattram

Jag tror att det kan vara precis som du tror. Även vi vuxna blir lite sotis och utanför nu och då. Det är väldigt lätt hänt i bonusfamiljer, även om man inte vill det. Det enda som funkar är att prata med varandra om det, fråga pappan helt enkelt...

• årstider

Håller med om vad de andra skriver men en sak måste jag tillägga:

Strunta i att vara andra (alla) till lags! Ser till att du mår bra (utan att såra andra) så kommer du ha så mycket kärlek och ork att det blir bra för alla!

Svar på tråden Blir pappan avundsjuk?