• Angelica

Föds människor till att bli onda?

Jag och min man sitter och diskuterar Arv och Miljö påverkan på barn. Vad tror ni, finns det barn som föds elaka och onda till att bli tex mördare, eller är det miljön som påverkar det?
    Är det alltså Arv dvs det genetiska, kroppsliga eller miljön, det psykiska, själsliga, andliga som avgör om man är kapabel att exvis mörda?

Vad tror/tycker ni?

• Svar på tråden Föds människor till att bli onda?
  • Labolinaa

Miljön....

Jag vill gärna tro att alla människor föds goda men att det som händer runt omkring kan förändra oss.

• marina7712

Jag tror att det är en kombination, att det skulle vara enbart gnetiskt eller styrt av miljön rimmar illa...

Det finns ju flera vetenskapliga studier som visar att de flesta som begår grova brott så som mord saknar en del substanser i hjärnan, men samtidigt finns det många som saknar dessa utan att vara mordbenägna. Det innebär ju att något utöver det genetiska påverkar en då...

Det är samma sak med alkoholister eller andra missbrukare, de saknar också en del substanser i hjärnan som gör att dom har större risk för att skapa ett beroende.

• Junija

Tror det är en kombination.

En människa som växer upp i ett riktigt vidrigt hem kan bli en fin och godhjärtad människa, medan en människa som växer upp i ett godhjärtat hem kan bli ett monster.

Men skulle tro att det är vanligare att det blir tvärtom därför tror jag att det är MEST social påverkan som formar oss, men att även den genetiska biten till viss del också spelar en avgörande roll.

• Angelica

Jag tror inte att någon människa föds ond. Jag tror det är enbart miljön som påverkar.

Vill gärna höra fler åsikter så jag puffar upp lite...

• Monica H

Jag tror på uppfostran om vad som är rätt eller fel. Där kan ju även miljön påverka.

• Pirran

Jag tror på en kombination av biologiskt arv och miljö.

Det behöver inte vara 50/50...miljö har nog större inverkan än vad man hittills trott, men att det också kan finnas ett biologiskt arv är jag övertygad om.

Såg en dokumentär på Discovery om en familj där ett av barnen var adopterat...mamman arbetade som forskare kring just sådana här frågor.
    Det adopterade barnet blev som vuxen dömd till livstids fängelse för mord.
    Redan som ett litet barn hade de haft problem med att han ljög, stal och misshandlade sina klasskamrater och under tonåren blev det bara värre med inbrott och misshandel.
    Mamman hade innan haft en uppfattning om att det inte fanns ett biologiskt arv (om jag minns rätt)...men ändrade sig sedan och visade på hjärnans olika impulser och kemiska sammansättning. Pojkens biologiska familj(de var förbrytare av olika slag flera generationer tillbaka)de var "kartlagda" på samma sätt och forskarna kunde visa på ett samband.

Jag minns inte allt..det var ett tag sedan den gick...den var otroligt intressant.

En följdfråga måste bli: Om man föds med en speciell kemisk sammansättning, som den här pojken nu då, i hjärnan..... är man då automatiskt "ond"?
    Hur stort val har barnet?
    Hur mycket är ren ondska och vad är arv?

• Lilou

Pirran: oj vad intressant den dar dokumentaren lat. Och fragorna du stallde...hmm...*funderar*....maste tanka lite pa detta...

• Mamma Anna

nej, jag tror inet att någon föds ond. Det skulle ju innefatta nån slags objektiv ondska som är innbyggd i människans natur. Sedan är det ju faktiskt samhället runt omkring oss människor som definierar ont och gott så nej, jag tror inte man kan födas ond.

• Rebekka

Ingen föds ond men många mördare är sociopater och det har det mesta en medicinsk förklaring, de har en hjärnskada. De saknar insiktsförmågan... d.v.s. de kan inte känna empati för andra. Men mycket spelar in och det finns hur många sociopater som helst som aldrig blir mördare heller. Så miljön för dessa barn är av värde. Som förälder bör man vara uppmärksam på sitt barns beteende ex. om barnet torterar små djur eller insekter så bör man söka läkarhjälp.
    De allra flesta grova förbrytare har själv varit utsatta för hemska saker i sin barndom och som sagt en del av de har även en hjärnskada så i de allra flesta fall handlar det om både en genetisk skada och miljö.

• Liria

En människa som föds med en störning där empati saknas kan ju faktiskt, hur illa det än låter, vara ond från födseln.

I övrigt tror jag bestämt att just "ondska" kommer ur den miljö vi föds in i. Men,vem vet, det kanske ligger i generna eftersom inte alla som vuxit upp i samma miljö blir på samma sätt.

• Ishtar

Ryssland är det land med flest massmördare/seriemördare. Det finns dessutom en stad där man har överlägset flest seriemördare per capita, så att säga. Det lär vara något i dricksvattnet. Någon tungmetall som förstör främre hjärnloben.
    är det då arv eller miljö?? För miljö är det ju, per definition...

Vissa med hjärntumörer kan ju också bli våldsamma, om denna sitter på fel ställe.
    Så jag tror att det kan vara medfött, men såklart, för oss med hela pannlober gäller nog i mångt och mycket uppfostran!

• Angelica

Jag håller förvisso med vissa här om det med ev "hjärnfel" Att man kan sakna vissa subtanser i hjärnan. Dom borde ligga närmare tillhand att bli exvis märdare. Dom skanar spärrar osv. Men det finns ju många "medicinskt friska" människor som ändå blir onda.

Ishtar---> Det där lät ju läskigt. Där kan dom ju inte hjälpa det. Dom blir miljöskadade ändå... Hemskt.

• Nevy

Jag tror att vi föds lite onda lite goda, och sedan på verkar miljön vilken sida vi utvecklar.

• DaCiss

Först är väl frågan om vad som menas med ond? Vad är rätt eller fel egentligen? Det finns ju inga absoluta sanningar på det utan det är endast hur vi uppfattar det som räknas för oss. Jag kan uppfatta en sorts handling som god, någon annan reagerar inte ens och någon kanske kan tycka det är en ond handling. Det här, hur vi uppfattar allt har ju att göra mycket med vad vi får lära oss som barn. Det är ju föräldrar och andra vuxna som lär oss vilket beteende är rätt och vilket är fel. Sen är det upp till oss själva hur vi själva ser på handlingarna, gör vi dom för att vi själva tycker att de är det rätta, eller gör vi dom för att alla andra anser att det är dom rätta?

Är man ond om man inte känner själv alls vad som är rätt och fel utan bara lever efter hur man vet att andra tycker och tänker. Man gör det som anses vara rätt för att inte hamna i dålig dager.

Ja, det här blev ett flummigt inläg. Men jag tycker att alla föds väl med samma förutsättningar, med blanka papper, det handlar mest om miljön och annan yttre påverkan vad mänskan utvecklas till.

• pups

"ond" vissa anpassningssvårigheter kan ju bero på sjukdomar,
    antisocial personlighetsstörning osv.
    vissa föds med en större utsatthet onekligen.

• Mamma Anna

Jag tror faktiskt inte att de som föds med en hjärnskada har större benägenhet att bli "onda" än andra människor. Det finns mängder med människor som föds med hjärnsakador och skulle alla de bli psykopater skulle väl världen svämma över av bestialiska mord. Samtidigt finns det massmördare som inte har visat sig ha något fysiskt fel alls så vem som har större risk att bli "ond" respektive "god" går nog inte att förutse

• Ishtar

Mamma Anna> Vi vet väldigt lite om hur hjärnan fungerar. Och hjärnskador som samlingsnamn betyder givetvis inte att man blir mördare. Men bakom pannan finns bla ett centra som styr personligheten. När man tex blir dement minskas genomblödningen där, vilket kan leda till att ens blida och snälla mormor plötsligt spottar ur sig svordomar.
    Likadant tror man att det KAN vara med "mördartendenser". Men vi vet givetvis inte. Och i viss mån är ju alla kapabla att döda.

Sedan är ju resonemanget om det finsn godhet eller inte en ganska flummig fråga. Det är samhället som styr, det stämmer.
    Men alla samhällen har ungefär samma begrepp om godhet och ondska. Detta handlar om vad som är sk adaptivt beteende. Det betyder att det som gynnar gruppen blir en mall för hur man ska uppföra sig.
    För att vårt släkte ska kunna fortleva handlar det alltså om att inte döda sina egna (samma familj, landsmän elelr trosgrupp). Inte heller ska man behandla barn illa, och man ska ta hand om sina gamla. Dessa är allmängiltiga begrepp för godhet. Tror faktiskt inte att det finsn några samhällen där man INTE lever efter dessa regler.

Begreppet god och ond skulle alltså i grunden ha en synnerligen rationell funktion.

Så tror jag!

• fatima

Intessant tråd, tror nog att ingen föds ond eller god, men tror defenitivt inte att man är ett tomt paket när man föds.
    Så länge det inte finns en uppenbar sjukdom som gör en människa oförmögen att ta ansvar för sina handlingar tror jag att människan är unik med just det faktum att vi kan välja gott eller ont beteende.
    Det finns människor som varit med om de mest vidriga o hemska saker som aldrig skulle kunna utsätta sina medmänniskor för samma sak o det finns de som just vill utsätta andra för samma sak eller värre, o jag tror nog att man gör ett medvetet val oavsett tramatiska upplevelser.

Svar på tråden Föds människor till att bli onda?