• Anonym

Babyn luktar illa

Jag vet inte vad jag ska göra. Men min flicka luktar illa i underlivet. Hon badas varje dag. Och varje gång hon bajsat tvättar jag med vatten. Ska jag ancända tvål eller? Har gjort det någon gång men tycker bara det hjälper för stunden, sen efter nästa blöjbyte luktar det dåligt igen.

Hon bajsar ca 3-4 ggr per dag, det är oftast löst (hon äter vanlig mat). Vet inte vad det är som luktar om det är kiss eller vad. Är rädd att hon ska lukta illa när hon börjar dagis och personalen kanske tror att vi inte tvättar henne? Är även orolig att något är fel, men hon har aldrig varit röd, har heller aldrig använt någon salva

hjälp mig

• Svar på tråden Babyn luktar illa
  • Mor till solsken

Kanske låta henne vara utan blöja ibland, kan bli instängt och varmt i blöjan. Bara en idé..

• Nalle Puh77

Skulle prata med dom på BVC, dom kan nog hjälpa dig.

Kramiz

• fågeln

hej på dig.
    hur gammal är flickan?
    det kan vara en infektion eller svamp detta kan förekomma i senare tillfälle det kan vara positiv netrit kolla med bvc det hade varit en lösning som nalle puh 77 skrev.
    jag funderar på det och är mycket skeptisk på det.
    jag tror faktiskt att du ska gå till bvc bästa alternativet dem kan det mesta om barn lycka till hoppas det går bra för din flicka och dig och hoppas dem hittar osaken till lukten.
    sen beror det också på lukten hur den luktar vad det är för färg i blöjan när hon kissar är den stark doften är det urin infektion.
    lycka till kram,tvättlappar och babybarntvål eller olja är bra men inte i underlivet.
    vädra rumpan är bra svar av en annan det är ett bra alternativ .

• hjohanna

kan småbarn få svamp? Hur märker man det isf.. Min lilla sessa har börjat "pilla" hemskt mkt så jag undrade om det kanske kliade på henne.. hur vet man om det är svamp?? det luktar inget på henne.. bara pillar hon ä 15 månader så tycker att det känns lite tidigt att börja med pillet =)

• Junija

Jag frågade på bvc om det skulle lukta på bebisar. BM förklarade att man ofta upplever lukten ganska starkt eftersom man står rakt över deras underliv när man byter blöjan (det tillhör ju inte vanligheterna att man gör det annars).

Hjohanna: svamp får barnen på utsidan, på blygdläpparna. Det ser ut som pyttesmå röda prickar i en jättehop, vilket bildar en stor fläck av röda utslag. Det luktar inte. Det behandlar man med en kräm från Apoteket, men kolla med bvc först.

Kan även meddela att min dotter är åtta månader och hon pillar också i underlivet när hon är naken. Inget att bry sig om, låt dem pilla. Hon drar i allt på sin kropp som kan bilda veck - magen, låren, skinkorna, öronen (mitt gäddhäng ).

• Junija

Skulle vilja tillägga att som vuxna har vi fått lära oss att man inte får lukta i underlivet. Om vi gick i en kissig och bajsig blöja då och då under dagen och inte tvättade oss dagligen med tvål så skulle vi också lukta.

Tror nog att din bebis luktar precis som hon ska dvs helt normalt. Var rädd om de känsliga underlivet och tvätta inte med tvålar och annat jox - det kommer hon börja med tids nog. Men du kan ju för säkerhets skull gå till bvc och kolla.

• Juniphé

Tvätta inte med tvål i underlivet på tösen!!! Jag får svamp direkt, och givetvis kan en bebis få det med... så instängda som dom är i sina blöjor.

Gå till läkaren och kolla upp så hon inte har fått svamp. Har hon det så får hon behandling, om inte så är det ingen fara.

Och, varför luktar du henne i underlivet för?? Bläää!

• klarafina1

Du ska använda en olja som heter Balneum Hermal mycket mildare än vanlig barnolja.
    Rekomenderas av hudläkaren den tvättar jag min tös med.
    Väldigt bra finns på apoteket.

• fågeln

HEJ IGEN JAG TROR INTE ATT HON LUKTAR HENNE DÄR NERE UTAN LUKTEN KOMMER AUTOMATISKT UPP NÄR MAN BYTER BLÖJA,SORRY MEN DET ÄR SANT MINA BARN NÄR JAG BYTT PÅ DEM SÅ NÄR DEM EX KISSAT SÅ KÄNNS DET NÄR MAN BYTER ,MAN BEHÖVER INTE VARA MED SNOKEN NERE I UNDERLIVET PÅ DEM FÖR ATT KÄNNA DET UTAN LUKTEN KOMMER UPP ÄNDÅ. TACK FÖR ORDET.
    DU HOPPAS DU VARIT I KONTAKT MED BVC OCH HOPPAS DET GÅR BRA .KRAMIZ.

Svar på tråden Babyn luktar illa