• Rhea

"Sno" tillbaka en katt efter 4 år?

Hej! Hoppas ni har några råd!

Det är så att mammas katt fick 5 st kattungar för 4 år sedan, som vi blev tvugna att nappmata från någon veckas ålder.
    När dom blev stora nog att flytta sålde vi 3 st och behöll en varsin kattunge.

Sen flyttade vi 6 mil bort, och nu i somras stod det en katt utanför min ytterdörr flera dagar i veckan och väntade (!) på att min katt skulle komma ut.
    Dessutom är dom väldigt lika....vita med en teckning av Oci-prickar på ryggen....

Jag hörde mig lite för med en från katthemmet, och hon sa att familjen som har katten, har DJURFÖRBUD!!
    Efter att ha fått höra vad dom hette, kan jag säga att dom nog borde ha barnförbud också.
    Det var mycket riktigt samma familj som köpte katten av mamma, men hon trodde dom skulle vara okej.

Min undran är......skulle ni sno tillbaka katten om ni var jag?
    Några av deras tidigare djur har redan blivit "omhändertagna", så risken är väl ganska stor att den här katten inte heller har det så bra...?

I så fall...ska jag bara ta den och låtsas som ingenting, eller ska jag knacka på hos familjen och fråga om jag skulle kunna få/köpa katten, med risk för att det blir ruskigt dyrt, eller att dom inte går med på det. (och då snor jag den iallafall Räcka ut tungan, men då vet dom ju var dom ska misstänka......)

Råd och tips please!

• Svar på tråden "Sno" tillbaka en katt efter 4 år?
  • Rhea
    vem dom ska misstänka skulle det stå..
  • PuhGirl

Katter kan ju flytta till nya familjer av sig själva, men sen även komma tilbaka till den gamla. Men det blir ju svårt i aå fall o ha halsband på katten....för då kommer d ju synas att du har katten och då kansk edom kommer och kräver dig på pengar ändå. jag hade frågat..

• therre

Jag hade absolut gjort det!

• Skärgårdsfru

Rent spontant, JA sno tillbaka katten för bövelen!
    Den har ju valt att flytta in hos dig nu.

Är den id-märkt på något sätt? Om inte, så har ägarna inget bevis på att det är just deras katt.

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • Skärgårdsfru

(Sen bör katten givetvis id-märkas av dig)

• AnneSophie

Men...varför sno eller köpa tillbaka katten när det finns ett djurförbud utfärdat?
    Vänd dig istället till kommunens djurskyddsinspektör som utfärdat förbudet och gör en anmälan och säg att du tar katten bara inspektören hämtar den.

detached parent - evolution in progress
  • Skärgårdsfru

Ja självklart kan man göra så men enligt min erfarenhet så fungerar inte våra djurlagar. Men det kanske beror på kommunen man bor i

• jagosa43

hmm kan du inte gå genom katthemmet på ngt sätt om de nu har djurförbud... så borde ju katten omhändertas och du kan köpa den helt lagligt och allt plus att du har tryggheten av att ha papper på att du ÄGER katten!
    Tror nog katthemmet är hjälpsamma om du förklarar för dem!

Chris-99 Cornelius-06
  • Skärgårdsfru

jagosa43

Men katthemmet har inte mer rätt att omhänderta katten än vad TS har. Om det ska gå helt rätt till så måste man prata med djurskyddsinspektören.

• jagosa43

oki men om man tar katten som hittekatt hemlös? säger att den stryker runt ute hela tiden?
    borde man inte uppmärksamma djurskyddsinspektören.på att de har djur trots förbudet?

Chris-99 Cornelius-06
Svar på tråden "Sno" tillbaka en katt efter 4 år?