Hjälp! 2-års trotset är här! (20mån)Eller? Frågor om nattskräck också.
Hej alla föräldrar!
Jag är helt slut efter en helg med vår underbara lilla tjej på 20 mån.... som är väldigt go och glad för det mesta. (visst hon har visat trots innan också, men aldrig såhär!) Vill mest bara ha lite råd och hör hur ni andra har det om det finns nåt man kan göra, för det här är ju något som de måste gå igenom i sin utveckling. Hon säger nej till allt! ALLT. Även sånt som hon egentligen tycker om att göra. Allting är en kamp, klä på sig,borsta tänderna, gå på toaletten, åka i bilen, osv osv osv......... Ibland blir hon arg helt utan anledning och det går verkligen inte att få henne att lugna ner sig! Hon gallskriker, ligger på golvet och ålar sig och gråter tills hon nästan svimmar, det kan pågå i en timma om det är så. Försöker jag ta upp henne och trösta henne eller avleda med nåt annat kul blir hon helt hysterisk, jag får inte röra henne alls. I samband med det här har hon vid tre tillfällen precis när hon vaknat på morgonen varit lessen och skrikit, när jag kommer in och ska ta upp henne (vilket hon annars alltid blir jätte glad när vi kommer o tar upp henne på morgonen)blir hon helt hysterisk!!! Sparkar och slår, kastar sig runt i sängen och slår i huvet i spjälerna, gråter helt hysteriskt och vad jag än försöker att lugna henne med, napp eller ta med henne upp och sjunga eller vad jag än gör så reagerar hon inte alls. plötsligt kanske efter 10 min eller så så blir hon lugn och börjar prata och skratta som vanligt och är på jätte bra humör......... Kan det här vara nattskräck, fast på morgonen? Nån som vet? Jag har läst lite om det men tycker att det jag läst kanske inte riktigt stämmer kanske, då barnet ofta vaknar under natten och skriker och är okontaktbar. Visserligen verkar det uppenbarligen svårt att få henne att lyssna eller lugna ner sig osv....
Nån som vet?
Kram på er!