Vad är egentligen en stjärngosse?
Vad är det en stjärngosse ska symbolisera?
Vad är det en stjärngosse ska symbolisera?
Det är en fråga jag inte ens visste att jag ville ha besvarad! Tack, Trinity!
Haha Jag tror att min hjärna funderar lite för många varv ibland!
... Men allvarligt: Vad har de eg. för funktion? Förutom att springa runt med fåniga strutar...
Det är inte ofta man ser dem i luciatågen längre. På min förskola är det ingen som vill klä ut sig till stjärngosse utan alla pojkar vill vara tomtar eller pepparkaksgubbar Man kanske kunde "återuppliva" strutpojkarna om man visste varför de fanns *S*
har ni googlat i ämnet?? Jag gjorde det men hittade nada...förrutom denna roliga sida ang. frågor om högtider :
http://www.darling.se/nr51/helger/
Intressant fråga dock, hoppas nån sitter inne på svaret!
Precis! Vad HAR de för funktion egentligen? Vad ska de symbolisera?
jag sökte på alla möjliga olika kombinationer...de måste ju ha en betydelse från förr!
hm...jag får leta vidare
Wikipedia.org hjälpte inte direkt:
Stjärngosse är en pojke eller man i vit särk, en vit strut på huvudet, samt stjärna i guldpapper på en pinne. Förekommer i Luciatåg. Sången Staffan Stalledräng sjungs ofta av stjärngossar.
www.susning.nu kommer jag inte in på just nu.
Hahaha! Underbara livsavgörande frågor vi grunnar på!
Intressant vetande om LUCIA:
(dock inga stjärngossar)
Redan under medeltiden finns uppgifter om firandet av julfastans ingång. På lucianatten slaktades julgrisen och man festade natten lång. Detta eftersom det på årets längsta natt var en hel del övernaturliga makter ute och härjade, och man därför gjorde bäst i att hålla sig vaken. Enligt den Julianska kalendern, som gällde före 1793, var lucianatten faktiskt årets längsta natt.
Traditionen levde vidare in i 1600- och 1700-talets bondesamhälle. Firandet var vanligast på västkusten. Man firade med mat och dryck och en av gårdens kvinnor kläddes i vitt och fick bära en ljuskrans i håret. Traditionen tros komma från Tyskland, där en flicka kläddes upp för att vara "Christkindlein", med tända ljus i håret som föreställde en gloria. Lucia kan således ursprungligen ha varit identisk med Jesusbarnet.
Såväl Sankta Lucias helgondag 13 december som namnet på Lucifer, mörkrets herre som sägs vara särskilt aktiv den natten, och latinets ord för ljus, "lux", har på något sätt medverkat i traditionens framväxt och gett den dess unikt svenska former, men seden att högtidlighålla och kanske besvärja solens återkomst är givetvis äldre än kristendomen. Missuppfattningarna om Luciafirandet är många, bland annat är den gängse uppfattningen att Lusse lelle, Lussebulle, Lussi brud och andra liknande uttryck kommer från namnet Lucia men i själva verket är det Lucifer som åsyftas. Det röda sidenband som Lucia numera har om midjan sägs symbolisera Lucias helgondöd, annars har väl den svenska luciagestalten egentligen mycket litet att göra med helgonet Lucia.
Seden att gå runt bland hus i grannområdet kommer ursprungligen från Skara, där de gamla djäknarna gick mellan husen för att samla in pengar till den årliga hemfärden. Efter ett år av studier på den mycket gamla Katedralskolan fattades penningar i bössan, och för att åtgärda det hålet gick de mellan stugorna för att sjunga och samtidigt samla in en slant.
Nån måste ju fundera på dem!