• MimmiNeni

Fördelar med att vara ensamstående

Hej alla ensamstående! En del av oss är det frivilligt, andra inte. Livet som ensamstående har sina för- och nackdelar. Kan vi inte dela med oss av alla FÖRDELAR (för oss vuxna) som det är att vara ensamstående??
    Här är mina två bästa:
    Jag behöver inte ägna energi åt att vårda en kärleksrelation till en partner samtidigt som jag är småbarnsförälder.
    Jag utformar mina egna rutiner kring barnen som helt passar mitt liv och mina behov (och barnens såklart).

• Svar på tråden Fördelar med att vara ensamstående
  • Bondbruden

Jag är inte ensamstående, sambo sedan 15 år, men jag ser MASSOR med fördelar med att vara ensamstående!

*Hälften så mycket tvätt, matlagning, undanplockning mm
    *Slipper ta hänsyn till någon annans nattsömn om lillan skriker, ingen som bryr sig om man ligger och läser länge i sängen mm

Ja, det var de mest påträngande. Ibland kan man ju med längtan se på varannanveckas-föräldrarna som kan göra vad-som-helst varannan vecka (åka bort t.ex.).

• Zaria

Ibland när man ser andra småbarnsföräldrar bråka och skrika på varanndra (ja man har ju ganska lätt att råka i luven på varandra, speciellt i början), gnälla över att pappan inte hjälper till med barnet, bråkar om uppfostran och allt vad det kan vara...då känns det hel plötsligt väldigt skönt att slippa ha någon annan inblandad, känns som dubbelt så mycket jobb att vara irriterad och gräla på någon vid sidan om.

• KevinsMamma83

* Slipper ödsla negativ energi på nån som inte hjälper till.
    * Mindre disk.
    * Slipper bråka om städning.
    * Jag får göra vad jag vill utan att be om lov.
    * Ingen som sitter och sappar genom kanal efter kanal :P

Listan kan göras lång ;)

• sugarbabe

*jag får HELA min dotters kärlek och uppmärksamhet. Denna punkt är nog mest betydelsefullast av alla, eller hur?

*behover inte kompromissa med en annan vuxen om barnuppfostran

*jag och min dotter kan gora vad vi vill, när vi vill och hur vi vill.

*One-night-stands utan forväntningar (jag var tvungen att ta med detta

• Delyssima

Fördelar med att vara enstående jaa *tänker*

Jag styr själv hur jag vill att min son ska fostras
    Jag har massa tid för mig själv
    Kan flörta fritt :)
    Kan göra nästan vad jag vill utan kompromisser

• Orkiden80

Hmm...
    Största fördelen är nog att andra inte tar för givet att man har hjälp, utan det är fler som bryr sig.

Annars tycker jag de flesta "fördelarna" ni nämner är ganska så kassa. Jag menar, vaddå mindre disk? När jag var sambo delade vi ALLT hushållsarbete lika. D.V.S. då slapp jah diska varannan dag. Nu måste jag ju göra det varje dag. Så det är ju mer hushållsarbete nu...

Sen det där med att slippa kompromissa och man kan göra hur man vill, vad man vill o.s.v. Det är sånt jag saknar ju! Att kunna dela ansvaret och inte vara ensam om beslut ang. uppfostran m.m.

Det vore nice att kunna vara "lite för sig sjelv" utan att boka tid innan. (som ni kanske förstår trivs jag ingte med att vara ensam...)

MEN jag håller helt med "sugarbabe"
    Det är bra mycke smidigare med one night stand's;). (man hade ju inga innan, hehe).

• annibilly

orkiden..jo men alla kanske inte har/hade en sån man som din då som gjorde hälften av hushållsysslorna..min tex, gör 10 % o jag gör 90 % av allt i hemmet..ja fast nu gör jag ju 100% och dessutom slipper jag tjata att han ska diska, ska tvätta, ska städa..

det härligaste är nog att slippa tjatet! fan va skönt det e att slippa tjata!

• MimmiNeni

Sugarbabe: *Skrattar* jag har inte kommit så långt som till onenightsstands än. Men du har helt rätt!! Redan nu har jag kunnat flirta. Ju mer jag tänker på det fattar jag inte vad jag ska ha en karl till. Fast det är klart, fråga mig om 2 år...

Det här med diskning osv är ju en sak som är helt individuell. Tycker nån att det är skönt att slippa så är det ju den personens "sanning". Hade nån annan svarat skulle det kanske vara att de slipper bråka om gräsklippningen eller att den andre lägger blöta handdukar på golvet. (Eller i sängen på den andres sida som jag brukade göra).

En ganska stor sak som är en fördel för mig (på tal om gräsklippning) är att jag som ensamstående inte har råd att bo i hus. Det är så mycket mer praktiskt att bo i en liten 2a när man har små barn! Slipper bråka om vem som ska måla om staketet, beskära äppelträden eller rensa stuprännor. Massor av jobb försvinner och tid tillkommer som man kan göra annat på!

• Nybliven Fru

--När hinner ni träffa nån att flirta och ha obundet sex med?

Trodde ni var ensamma med era barn?

• Orkiden80

Det är klart jag är med mitt barn! Men man kan ju alltid be pappan sitta barnvakt medan man ser efter sina egna intressen;).

Man är ju trotts allt kvinna...

Svar på tråden Fördelar med att vara ensamstående