• Trinity78

Varför heter det "lussekatt"?

Den ser ju inte direkt ut som en katt Fundersam

Och mitt indiehjärta slår och slår och slår...
  • Svar på tråden Varför heter det "lussekatt"?
  • Mia med 2

kommer från namnet lucifer

Tå: En del av foten som används till att hitta höga trösklar...
  • Pikku Enkeli

Lucifer betyder ljusbäraren Det där med djävulen anses vara nån feltolkning om jag inte minns fel..

Winners never quit. Quitters never win.
  • Mia med 2

Ordet Lussekatt har sin rot i den katolska medeltiden. Då trodde man att den helige Nikolaus gick omkring och delade ut gåvor till barnen i sällskap av en djävulsfigur.
    Djävulen kallades Lucifer och man hade för sig att han skulle uppträda i kattgestalt. Denne fantasifigur har gett oss lussekatten

Källa: www.alltomtv.se/showthread.php

Tå: En del av foten som används till att hitta höga trösklar...
  • lillagryn2

Lucifer är en fallen ängel, en gång högt älskad av Gud. Samma ord som i LUX=ljus. Bibeln är spännande!

• mosterfialotta

jag gick en matkurs på gymnasiet och då skulle vi baka lussekatter! då såg jag på receptet att det fanns ju massa olika andra "figurer" att göra, jag frågade min lärare varför det hette lussaKATT och hon sa att den har sett anorlunda ut och att det var från början en katt! det fins kusar och präster och massa andra som inte heller direkt ser ut som en tex en kuse!(häst)

• mosterfialotta

jaha!!?? då hade hon ju helt fel! min lärare..! vilken typ! haha!

• Kanelflicka

Mosterfialotta,

läraren visste inte svaret så han/hon bara hittade på Vissa människor kan inte erkänna att de inte vet allting

• mosterfialotta

haha, knäppt... hon va en sån typ ifs..men vad pinsamt! då har jag gått och sagt fel information till massa människor! fyy!

• Cocarola

Mosterfialotta: tror inte du sagt fel. Iallafall inte vad gäller formen av bullen. Det vi kallar för lussekatt är egentligen en julegalt (S-formad). Lussekatten är "dubbel", dvs två deglängder som man lägger bredvid varandra och snurrar in ändarna mot mitten på vardera sidan; det blir liksom fyra "ben". Sen finns det pojken äv. kallad lindebarn, som är en lång deglängd som man snurrar på mitten och lägger de två benen i kors, gullvagn (ser ut som ett solkors) lilja, prästens hår etc. etc.

• cocacarro

hos oss är en lussekatt just en katt, andra figurer kallar vi för lussebullar

• Kanelflicka

Ur Nationalencyklopedin

"lussekatt, en till Luciakaffet serverad vetebulle, ofta kryddad med saffran och russin samt med en speciell form, t.ex. som två korslagda S, en tradition som övertagits från äldre svenska julbröd. När lussekatterna infördes från Tyskland kallades de först dövels- eller dyvelskatter, av en lågtysk benämning, 'djävulskatt', på den djävulsfigur som brukade medfölja och skrämma barn."

Svar på tråden Varför heter det "lussekatt"?