• vofflan

Vad betyder det när hunden stäcker sig och gäspar?

Det beror inte på att han är nyvaken, utan han gör det ofta när han är glad, när någon han gillar kommer och hälsar på, vad kan det betyda,

Gäspa betyder nog att hunden är osäker har jag hört men sträcka på sig med tassarna raka och baken upp i luften,

Nån som vet?

• Svar på tråden Vad betyder det när hunden stäcker sig och gäspar?
  • Sommaren22juni1979

Aldrig uppfattat min hund att den gäspar när de kommer folk på besök.. inte heller att den sträcker sig då heller ..
    Enda gången hon gör de är när hon är trött eller har precis vaknat.

• vofflan

Det är det som är så konstigt, om han suttit och varit pigg och vaken en lång stund så kommer husse då sträcker han sig så han är inte trött,

• Barbaskön

Har inte själv hund men är väldigt intresserad. Jag har hört att hundar gör som lejonen, när de är trygga i sin flock och har det bra (koll på läget) så gäspar de. Precis som om att "vad bra vi har det".

Vill man som person visa att man är snäll mot en hund ska man slicka sig om munnen och gärna flacka lite med blicken. Titta på din hund så ser du att han/hon gör det ibland.

Visar man däremot tänderna och stirrar i ögon så tar hunden det som provokation och kan gå till anfall (eller morra).

• vofflan

Det lät ju jättebra NeasMamma,

• Monstermamman

Jag har ingen egen hund men jag har sett det där beteendet hos många hundar tycker jag!
    Först blir dom uppspelta och sen gäspar dom och sträcker på sej så där och så är dom glada igen.

KÅRV, för ett bättre Familjeliv! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m12310375-1.html
  • lindamx3

Jag har hört att hundarna gör så när dom är förväntansfulla, när dom märker att man ska göra nåt som dom tycker om...Mina hundar gör så när vi ska ut o gå och när dom ska få godis o så

• vofflan

Ja förväntansfulla det lät som det stämmer ganska bra, när han ska ut så gör han så fler ggr

• Skärgårdsfru

Mina katter gör precis så när dom ska komma fram och hälsa  Varför vet jag inte hihi.

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • Visalicious

När de sträcker sig så där så att framtassarna är rakt utsträckta framåt på golvet och baken putar upp så är det en invit till lek. Typ Hejhej, vill du leka med mig?

Enligt vad jag har lärt mig iaf.

Svar på tråden Vad betyder det när hunden stäcker sig och gäspar?