• Tussilagoflickan

Provsvar....någon som kan hjälpa mig?

Jag fick mina provsvar idag med posten. Jag har en underfunktion av sköldkörteln, men nu sist togs en massa andra prover för jag har känt mig så trött.

Hittade dessa:
    B-Erc.volymfrakt EVF 0,39 Ref. 0,35-0,46
    S-Kobalaminer 167 Ref. 156-672
    P-Homocystein 15,4 Ref. 0-15,0

Läkaren sa att alla prover var normala och såg bra ut, men jag känner mig tveksam. Men är osäker.

Det första vet jag inte ens vad det är.
    Men det andra, kobalaminer, är väl B12. Ligger inte det väl lågt?
    Homocystein, är inte det kopplat till hjrätinfarkt? Ligger inte det högt?

Finns det någon här som kan råda, ska jag kontakta läkare igen eller är det bara att ignorera?

• Svar på tråden Provsvar....någon som kan hjälpa mig?
  • tokfia

Homocystein tror jag är ett prov man tar för att se att det B12 du har i blodet verkligen tar sig in i cellerna (men jag kan ha fel, rätta mig gärna!) dvs om du har en funktionell b12-brist. Jag låg ung som du i b12-värdet och min läkare sa att jag inte hade någon brist, men jag började på eget initiativ med b12 och det är det bästa jag har gjort!!!!

• tokfia

Du har ju förhöjt homocystein, vilket visar just att du har en funktionell b12-brist, detta tillsammans med symtomen tycker jag indikerar en behandling! Byt läkare! (läste på lite...)

• umbilicus

Man kan ju iofs diskutera om 15,4 är för högt... men jag håller med om att det är lite svårtolkade provsvar. Det kan vara nåt men det behöver inte vara det heller...

• tokfia

Nä, men iom att du har symtomen tycker jag att det finns anledning att prova b12. Jag hade ju liknande värden (kollade en gammal labrapport och homocysteinet var ung likvärdigt..). Jag ringde till Pfizer och frågade vad som kunde hända om jag tog b12 om jag inte har någon brist. Där svarade man att det var ofarligt, man kissar ut det man inte behöver och idag äter jag 5mg Behepan om dagen, slutar jag blir jag som en trasa, får skakningar så jag spiller ur vattenglaset när jag dricker och kan knappt läsa (hjärnan förstår inte informationen..). Mina b12 och folatvärden är skyhöga, men det måste de vara på mig för att jag ska orka någonting, så provsvar är inte hela sanningen, man måste väga in symtom oxå!

• Tussilagoflickan

Ringde den nya hälsocentralen som jag nu tillhör. Proverna är tagna på en annan hc men ditt vill jag inte mer pga att jag inte får den hjälp jag behöver.

Men på den nya hc var det svårt med tider, fick en tfn tid den 21/11.

Men jag funderar på att testa B12 på egen hand.

Svar på tråden Provsvar....någon som kan hjälpa mig?